Meilan Huang

Faculty of Humanities and Social Sciences,Department of Human Culture,Global Communication CourseLecturer
Last Updated :2025/10/07

■Researcher basic information

Field Of Study

  • Humanities & social sciences, Japanese language education

■Career

Career

  • Apr. 2024 - Present
    Teikyo Heisei University
  • Apr. 2022 - Mar. 2024
    Teikyo Heisei University
  • Apr. 2020 - Mar. 2022
    Tokyo Metropolitan University.
  • Jun. 2015 - Mar. 2020
    Tokyo Metropolitan University
  • Apr. 2014 - May 2015
    Ochanomizu University

Educational Background

  • Apr. 2010 - Mar. 2014, Ochanomizu University
  • Apr. 2008 - Mar. 2010, Ochanomizu University
  • Apr. 2007 - Mar. 2008, Ochanomizu University, Faculty of Letters and Education
  • Apr. 2005 - Mar. 2007
  • Sep. 2000 - Jul. 2004

Member History

  • Jun. 2025 - Present
  • Jun. 2025 - Present
  • Jun. 2023 - Jun. 2025
  • Apr. 2021 - Mar. 2024
  • Jun. 2021 - Jun. 2023
  • Jun. 2019 - Jun. 2021
  • Apr. 2014 - Oct. 2017
  • Jun. 2016 - Jun. 2017
  • Apr. 2013 - Mar. 2015

■Research activity information

Paper

MISC

  • 非母語話者日本語教師の抱える不安と対処行動ー大学に勤務する非常勤こうしの場合ー               
    Sep. 2025
    Corresponding
  • Global Communication Course Japanese Students' Motivations for Applying to and Studying at University               
    HUANG Meilan; OKABE Yukinori; NIIMURA Megumi; GOODIER Jason; MAEDA Nikolas; NOGUCHI Junko; MIZUSAWA Sumito
    Journal of Teikyo Heisei University, Mar. 2025
    Lead, Corresponding
  • Identifying English Motivation Factors for Targeting Students for the Global Communication Course               
    GOODIER Jason; MAEDA Nikolas; HUANG Meilan
    Journal of Teiko Heisei University, Mar. 2025
    Corresponding
  • 中国人元留学生の就職活動―中国で就職した場合―               
    Mar. 2023, [Reviewed]
    Lead
  • 留学生急増国における日本へのプッシュ要因とプル要因についての検討−ベトナム、ミャンマー、インドネシア、スリランカを中心に−               
    Dec. 2019, [Invited]
  • アルバイトの目的とアルバイトを通して得た肯定感:中国人女子私費留学生の場合               
    Jul. 2015
  • 東日本大震災後のアジア諸国の日本イメージと関連要因「中国人留学生の領土問題に関する日本イメージ」               
    Mar. 2015
  • 教育価値観と葛藤解決の包括的研究:国際比較と世代間比較「中国における若者の価値観と教育価値観」               
    Mar. 2011
  • 2008年度お茶の水女子大学大学院異文化間コミュニケーション教育実習「実習記録・第2回目」               
    Mar. 2009

Books and other publications

  • 異文化間教育事典               
    Contributor
    Jun. 2022
  • 多文化な職場の異文化間コミュニケーション―外国人社員と日本人同僚の葛藤・労働価値観・就労意識               
    Contributor
    Nov. 2020
  • 留学生相談事例集               
    Mar. 2020
  • 多文化社会の偏見・差別―形成のメカニズムと低減のための教育―               
    Contributor
    Apr. 2012

Lectures, oral presentations, etc.

  • 中国人留学生の日本語口頭能力と取り巻く環境―H大学の2年次留学生の場合―               
    24 Aug. 2024
  • 日本企業に勤めている中国人元留学生社員の留学経験の活用と仕事満足度―属性の差異に着目して―               
    23 Jun. 2024
  • 特定技能外国人の日本語習得と生活実態についての予備的調査               
    03 Mar. 2024
  • 中国人元留学生社員の日本留学経験の活用と仕事満足度―日本国内の日本企業に就職した場合―               
    16 Feb. 2024
  • 日本企業における日本留学経験の活用と労働価値観               
    16 Dec. 2023
  • 多文化就労場面における日本人社員の葛藤解決方略、外国人社員への就労意識、労働価値観の属性による分析               
    Jun. 2019
  • 留学生急増国からの日本留学生の就職における課題―インタビュー調査の結果から―               
    Jun. 2019
  • アルバイトの目的とアルバイトの肯定感及び将来のキャリア意識-中国人日本語学校生と大学・大学院生の場合-               
    Sep. 2018
  • 中国人日本語学校生のアルバイトの目的と将来のキャリア意識がアルバイトの肯定感に及ぼす影響               
    Aug. 2018
  • 多文化就労場面における元留学生社員の職務満足度と労働価値観、就労意識との関連               
    Jul. 2018
  • 多文化就労場面における元留学生の葛藤解決方略と規定要因-葛藤内容、労働価値観、就労意識に着目して-               
    Jun. 2018
  • 中国人私費留学生のアルバイトの目的と職種がアルバイトの肯定感に及ぼす影響               
    Jun. 2018
  • 中国人日本語学校生のアルバイトの目的とアルバイトの肯定感-アルバイトの職種に着目して-               
    Apr. 2018
  • 初級日本語学習用m-learning アプリの開発               
    Nov. 2017
  • 中国人元留学生の日本の職場における存在意義と就労の意味               
    Sep. 2017
  • 日本語短期研修に対するプログラム評価の試み-プログラム実施目的に関する調査結果に着目して               
    Aug. 2017
  • 多文化就労場面における葛藤解決方略と労働価値観、外国人社員への就労意識の関連-日本人社員の視点から-               
    Jun. 2017
  • 中国人男子私費留学生のアルバイト経験とキャリア意識               
    Jun. 2017
  • 多文化就労場面における中国人元留学生の異文化間コンフリクトと解決方略               
    Jun. 2016
  • 中国人留学生が見た中日の領土問題―日本イメージ調査をもとに―               
    Jul. 2015
  • 台湾の国民意識と日本イメージの年代間比較               
    Jun. 2015
  • 中国人留学生の領土問題に関する日本イメージ               
    Aug. 2014
  • アルバイトの目的とアルバイトを通して得た肯定感―中国人女子私費留学生の場合―               
    Jul. 2014
  • アルバイト先における被差別感の原因帰属と間接的接触との関連-中国人私費留学生の場合-               
    Jul. 2013
  • 東日本大震災後のアジア諸国の日本イメージと関連要因               
    Jun. 2013
  • アルバイト先における被差別感の原因帰属と間接的接触―中国人日本語学校生と私費留学生の比較               
    Feb. 2013
  • アルバイト先における被差別感の原因帰属と解決行動との関連―中国人日本語学校生の場合―               
    Jul. 2012
  • 日本語学校に通う中国人学生の被差別感と原因帰属との関連               
    Jul. 2010

Affiliated academic society

  • SOCIETY FOR INTERCULTURAL EDUCATION TRAINING AND RESEARCH               
  • JAPAN ASSOCIATION FOR INTERNATIONAL STUDENT EDUCATION               
  • Japanese Society of Community Psychology               
  • INTERCULTURAL EDUCATION SOCIETY OF JAPAN               

Research Themes

  • 日本留学経験が現在の職務に与える影響
    Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    Tokyo Metropolitan University
    Apr. 2020 - Mar. 2023
  • 特定技能実習生の日本語能力に関する定量的・定性的手法による緊急的実態調査               
    Challenging Research (Exploratory)
    Tokyo International University
    Jul. 2020 - Mar. 2022
  • 留学生急増国における日本へのプッシュ要因とプル要因に ついての検討―ベトナム、ミャンマー、インドネシア、スリ ランカを中心に―               
    Jun. 2018 - Mar. 2019
  • Part-time job experience and career awareness of Chinese international students
    Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    Tokyo Metropolitan University
    Apr. 2016 - Mar. 2019
    This study examined the purpose of part-time jobs, the affirmation obtained from them and career awareness of Chinese students at language schools and those at universities. This study conducted factor analysis and multiple regression analysis. As the result, four factors emerged as for the purpose of the part-time job: "economic reason" "interchange with the Japanese society, Japanese people" "psychological satisfaction" and "negative reason." In addition, six factors were extracted as the affirmation of the part-time job: "self-growth" "recognition to a future carrier" "improvement of the Japanese ability" "learning of Japanese-style work practices" "earning of money" and "forming of human network." Furthermore, five factors were found out as future carrier awareness: "employment in Japanese company in China-oriented" "entrepreneur-oriented" "third nation-oriented" "employment in Japan-oriented" and "future uncertainness."

■Achievement List

Lectures, oral presentations, etc.

  • 24 Aug. 2024
    Url
  • 23 Jun. 2024
    Url
  • 03 Mar. 2024, Japanese, Domestic conferences
    Url
  • 16 Feb. 2024, Korea, Republic of, Verbal presentations (general)
    Url
  • 16 Dec. 2023, 16 Dec. 2023 - 17 Dec. 2023
    Url
  • 11 Jun. 2023
    Url
  • 11 Sep. 2022, International conferences
    Url
  • 20 Aug. 2022, Japanese, Domestic conferences, Poster sessions
    Url
  • 18 Sep. 2021
    Url
  • 20 Aug. 2021
    Url
  • 12 Jun. 2021
    Url
  • 13 Jun. 2020
    Url
  • 22 Jun. 2019
    Url
  • 08 Jun. 2019
    Url
  • 11 Mar. 2019
    Url
  • 01 Sep. 2018
    Url
  • 07 Aug. 2018
    Url
  • 07 Jul. 2018
    Url
  • 09 Jun. 2018
    Url
  • 09 Jun. 2018
    Url
  • 22 Apr. 2018
    Url
  • 25 Nov. 2017
    Url
  • 01 Sep. 2017
    Url
  • 26 Aug. 2017
    Url
  • 17 Jun. 2017
    Url
  • 17 Jun. 2017
    Url
  • 25 Jun. 2016
    Url
  • 01 Jul. 2015
    Url
  • 06 Jun. 2015
    Url
  • 01 Aug. 2014
    Url
  • 28 Jun. 2014
    Url
  • 13 Jul. 2013
    Url
  • 08 Jun. 2013
    Url
  • 11 Feb. 2013
    Url
  • 07 Jul. 2012
    Url
  • 18 Jul. 2010
    Url

■University education and qualification information

Qualifications, licenses

  • 15 Jun. 2022
  • 01 Oct. 2021
  • 26 Sep. 2019