Masaru Saito
| Faculty of Humanities and Social Sciences,Department of Juvenile Education,Elementary and Special Needs Education Course | Associate Professor |
Last Updated :2025/10/24
■Researcher basic information
Field Of Study
■Career
Career
Member History
■Research activity information
Paper
- 教職科目「特別活動の指導法」の講義概要とその成果
Feb. 2025 - 校内適応指導教室の活用による不登校支援対策に関する検討
Feb. 2024 - 学習への困難をもつ児童に対するICT利活用をとおした足場的支援の検討
Dec. 2023, [Reviewed] - 読み書きに苦手意識をもつ児童に対する足場的支援の検討―客観的アセスメントと学習におけるICT利活用を通して―
Dec. 2023, [Reviewed] - コロナ禍におけるICTを 活用したオンライン授業 の成果と課題
May 2022, [Reviewed] - ICTを活用した新たな授業デザインや指導方法に関する研究-個別最適な学習を支援する学習者用デジタル教科書の検討-
Feb. 2021 - 特別支援教育の視点を含む教職実践演習における模擬授業プログラムの開発
Feb. 2021 - 新たな学びの場の構築と充実-オンライン授業の課題と可能性について-
Aug. 2020 - 小学校におけるプログラミング教育推進に関する研究―論理的思考力を身に付けさせるためのカリキュラムの在り方についての検討―
Feb. 2020 - 学習指導要領を手掛かりにし た小学校体育科教育の在り方関する研究
Feb. 2019 - ICTを用いた授業と教育カウンセリングーICTを用いた授業で主体的・対話的で深い学びを推進するー
May 2018 - 初等教育におけるICTを活用した授業改善:協働学習を取り入れた体育科の実践から
Oct. 2017, [Reviewed]
Books and other publications
- WEBQU Practical Application Case Studies: Elementary School Edition
Contributor
Jul. 2025
9784908983832 - 生徒指導・進路指導の理論と実際 三訂版
Contributor
Apr. 2025 - 教育相談の理論と実際 三訂版
Contributor
Apr. 2025 - 一人一台で授業をパワーアップ! 教育の質を飛躍的に向上させるICT活用実践ガイド
Joint translation
Sep. 2024 - やさしく学ぶ教職課程 幼児と児童のための教育とICT活用
Contributor
Apr. 2023 - 子どもの心と体のストレスを緩和するリラックス・レクリエーション75
Contributor
Aug. 2022 - 開かれた協働と学びが加 速する教室
Contributor
May 2022 - ICT × 学級経営 GIGAス クールに対応した教室アップデート
Contributor
Jul. 2021 - オンラインでできる,ソーシャルディスタンスでできる「学級あそび&授業アイスブレイク」安心・安全で絆・学びが深まる50事例
Contributor
Dec. 2020 - ALを推進する学習集団/学級集団づくりのためのアンケート WEBQU ―解説書―
Contributor
Nov. 2020 - レクリエーションの理論 と実際
Joint work
May 2020 - 教育心理学の理論と実際
Contributor
Apr. 2019 - 生徒指導・進路指導の 理論と実際―改訂版―
Contributor
Feb. 2019 - 教育相談の理論と 実際―改訂版―
Contributor
Feb. 2019 - 特別活動の理論と実際
Contributor
Oct. 2018 - セリフでわかる 保護者の安心・信頼につながる対応術
Contributor
Jul. 2016 - 実践「みんながリーダー」の学級集団づくり 小学校
Contributor
Aug. 2015
Lectures, oral presentations, etc.
- 学びを促すICTとは何か -教育心理学的支援と授業構成の可能性-
Oct. 2025 - 指導力が危惧される小学校新任教員への支援の在り方 -職場適応と職務適応の視点から-
Oct. 2025 - Building a Learning Environment that Fosters Children's Autonomy through Visualization of Learning History and AI Analysis
Aug. 2025 - Designing and Implementing Educational Environments that Foster Autonomous Learners: Supporting the Transition
Aug. 2025 - Reflections on the Educational Value of Gardening Activities in Adaptive Support Classrooms: Through a Case Study of School Refusal Support Collaborating with Local Personnel
Aug. 2025 - 学級状態に応じたICT利活用の授業実践 ―児童の心的変容に着目して―
Mar. 2024 - ICTを活用した間接的コミュニケーションが発表への効力感に及ぼす影響について
Sep. 2023 - ソーシャルスキルが低い児童のICT利活用による効果
Sep. 2023 - 学校と地域社会との協働による不登校支援対策に関する検討
Sep. 2023 - 書字の困難を有する子どもへのICTを活用した学習支援に関する研究
Aug. 2023 - 個別最適な学びを促す段階的なICT活用の検討
Aug. 2023 - ICT活用による授業改善が学級状態及び児童のスクールモラールに及ぼす影響の検討
Aug. 2023 - 学習者の個別最適な学びを促すデジタルコンテンツ活用の検討
Sep. 2022 - 小学校における協働学習推進に関する一考察-学級状態に応じたICTを活用した授業改善の検討-
Aug. 2022 - 地域から支えるプログラミング教育の実践
Aug. 2022 - 小学校体育科におけるICTを活用した実践研究-タブレット端末を活用した協働学習の推進-
Aug. 2022 - 個別最適な学びを促す教師の役割変革 -学級集団の状態に着目して-
Aug. 2022 - 書字の困難がある子どもに対する合理的配慮に関する研究 -学習場面における ICT利活用を通して-
Nov. 2021 - 小学校プログラミング教育を推進するための教員研修の在り方についての検討
Aug. 2021 - 小学校プログラミング教育の基本概念を構築するためのあり方の検討-C分類 ドローンを用いた総合的な学習の時間の実践を通して-
Aug. 2021 - 教職実践演習における模擬授業プログラ ム―特別な支援を要する児童への対応を含めて―
Sep. 2020 - 新たな学びの場の構 築と充実 ―オンライ ン授業の課題と可能 性について―
Aug. 2020 - 論理的思考力を育むプログラミング教育の在り方に関する考察―小学校理科の実践から―
Aug. 2020 - 異年齢交流活動が児童の成長に与える影響に関する研究
Oct. 2019 - 通常学級におけるインクルーシブ教育への取り組み―アセスメントに基づく権利擁護の視点から―
Sep. 2019 - 公立小学校における外部人材を活用したプログラミング教育推進のための一考察
Aug. 2019 - プログラミング教育のねらいを実現するための指導の在り方に関する一考察
Aug. 2019 - UDLを促進させる学級集団づくり
Nov. 2018 - 小学校におけるプログラミング教育推進のための一考察
Aug. 2018 - ICTを用いた授業と教育カウンセリング(ICTを用いた授業で主体的・対話的で深い学びを推進する)
May 2018, [Invited] - 『教員の自立性支援による児童生徒のコンピテンシーの育成』
Aug. 2017 - 学びのユニバーサル デザイン(UDL)と学級経営
Aug. 2016 - 『学びのユニバーサルデザイン(UDL)』の可能性を探って
Aug. 2015
Affiliated academic society
Social Contribution Activities
Media Coverage
■Achievement List
Lectures, oral presentations, etc.
- Public lecture presented by Koshu City Board of Education, Yamanashi Prefecture
Masaru Saito, Classroom Management to Promote Inclusive Education, 01 Oct. 2018, 01 Oct. 2018 - 01 Oct. 2018, Exist, Japan, Domestic conferences, Board of Education, Koshu City, Yamanashi Prefecture, Koshu City, Yamanashi Prefecture
Url, I demonstrated the effectiveness of ICT utilization from the perspective of UDL, which is my own research area. In addition to the effective use of ICT, I gave a public lecture on the nature of classroom groups that support cooperative learning to all teachers of elementary and junior high schools, directors of education, supervisors of boards of education, city councilors, and local residents. - Presentation at an open lecture organized by Yamagata City Board of Education, Yamagata Prefecture
Masaru Saito, Classroom Management to Promote Inclusive Education, 10 Aug. 2019, 10 Aug. 2019 - 10 Aug. 2019, Exist, Japan, Domestic conferences, Yamagata City Board of Education, Yamagata Prefecture, Yamagata City, Yamagata Prefecture
Url, I demonstrated the effectiveness of ICT utilization from the perspective of UDL, which is my own research area. In addition to the effective use of ICT, I gave a public lecture on the nature of classroom groups that support cooperative learning to all teachers of elementary and junior high schools, directors of education, supervisors of boards of education, city councilors, and local residents. - Presentation at a public lecture organized by the University of Aizu
Masaru Saito, Classroom Management to Promote Inclusive Education, 26 Oct. 2019, 26 Oct. 2019 - 26 Oct. 2019, Exist, Japan, Domestic conferences, The University of Aizu, Aizuwakamatsu City, Fukushima Prefecture
Url, In this study, we examined how the children's awareness of programming changed through trial and error and how the basic information utilization skills they acquired could be effectively linked to their academic education. In addition, we examined how to effectively connect the basic information utilization skills acquired by the children to subject education. - Building and Enhancing New Learning Spaces - Challenges and Possibilities of Online Classes
Masaru Saito, Symposium for the 2020 PC Conference of the Society for Computer Application and Education (Kyoto Conference), 21 Aug. 2020, 21 Aug. 2020 - 21 Aug. 2020, Exist, Japan, Domestic conferences, Verbal presentations (invitation, special)
Url, In this symposium, I reported on the current state of university education and online class practices in Corona, and mentioned specific ways to improve online classes in the future. In this conference symposium, he reported on the current status of university education and online class practices at Corona Risks, and referred to specific improvement methods for online classes in the future. - Educational Effects of the GIGA School Concept in Elementary Schools: The Current State of Educational Change under the New Courses of Instruction
Masaru Saito|Yuji Urano|Takeshi Murakami, The Society for Computer Application Education, 128th meeting, 29 Jun. 2022, 29 Jun. 2022 - 29 Jun. 2022, Exist, Japanese, Japan, Domestic conferences, Not International Collabolation, Verbal presentations (invitation, special), The Society for Computer Application Education, Japan
Url, The current Courses of Study aim to nurture children with the qualities and abilities necessary for survival. The panelists discussed what kind of education is actually provided in elementary schools under the GIGA School concept and what kind of educational changes can be seen in elementary schools, as well as future prospects and educational content in junior high and high schools.