YUAN Xiaoyu

Faculty of Humanities and Social Sciences,Department of Business,Business CourseAssistant Professor
Last Updated :2025/10/07

■Researcher basic information

Degree

  • Docter, Tokyo Gakugei University, Sep. 2020

Field Of Study

  • Humanities & social sciences, Educational psychology
  • Humanities & social sciences, Education - general

■Career

Career

  • Apr. 2022 - Present
    Teikyo Heisei University
  • Apr. 2021 - Present
    Tamagawa University, College of Education
  • Dec. 2021 - Mar. 2022
    National Institution for Academic Degrees and Quality Enhancement of Higher Education
  • Dec. 2017 - Mar. 2021
    Tokyo Gakugei University

Educational Background

  • Apr. 2013 - Sep. 2020, Tokyo Gakugei University
  • Apr. 2010 - Mar. 2012, Saitama University, Graduate School of Education
  • Sep. 2004 - Jun. 2008

Member History

  • Oct. 2022 - Present

■Research activity information

Paper

  • 2024 年度後期初年度大学フレッシュセミナー国際交流授業 異なる課題を対象とした受講意欲に影 響を与える要因の分析: 順序ロジスティック回帰モデルを用いた検討               
    May 2025, [Reviewed]
  • 2024 年度帝京平成大学人文社会学部経営学科留学生調査               
    May 2025, [Reviewed]
  • 総合的な学習の時間と特別活動との関連を図る体験活動の分析―「日本社会に根差したウェルビーイングの向上」を図り、豊かな心を育成するという視点から―               
    May 2025, [Reviewed]
  • 2024年度経営学科フレッシュセミナーを通じた日本人学生と留学生の国際交流ー「故郷のSDGsを研究しよう」に基づく日本人学生と留学生の国際交流授業における参加要因についてー               
    Mar. 2025, [Reviewed]
  • 「日本社会に根差したウェルビーイングの向上」を図る特別活動の実践課題 ― 特別活動で育成する豊かな心との関連から ―               
    Feb. 2025
  • 中国小学校「総合実践活動」における「変革を起こすコンピテンシー」の育成―中国教育部推奨活動主題の分析を通して―               
    Sep. 2024, [Reviewed]
  • 2023 年度経営学科 1年生日本人学生と留学生の SDGs 合同研究授業 ―実体験による発表を通じた相互理解―               
    May 2024, [Reviewed]
  • 戦後新教育期の生活単元学習における健康安全教育 ―東京第一師範学校附属小学校、東京第二師範学校附属小学校、東京第三師範学校附属小学校、東京女子高等師範学校附属小学校の事例を通して―               
    May 2024, [Reviewed]
  • SDGs研究方法としての国際交流――経営学科1年生の日本人学生と留学生の合同授業を通して               
    Mar. 2024
  • Comprehensive Practice Course in Elementary Schools in China and its characteristics               
    Mar. 2024
    This research focuses on elementary schools with emphasis on the documents published by Chinese government-related organizations, such as "Basic Education Curriculum Reform Outline (Trial)" (2001) and " Elementary School and Junior High School Comprehensive Practice Course Guidance Outline" (2017). It summarizes the creation, positioning, curriculum content, activity method of Comprehensive practice course and clarifies its educational significance. The educational significance of Comprehensive practice course is suggested in the following three points. The first point is that Comprehensive practice course is an educational curriculum that is characterized by comprehensiveness, activity, and openness. The second point is that Comprehensive practice course is a cross-curricular practical course. The third point is that Comprehensive practice course require the comprehensiveness of students.
  • コロナ禍におけるICT活用が特別活動の指導に与える影響―4 地域の小学校校長へのインタビュー調査を中心として―               
    May 2023, [Reviewed]
  • 経営学科1年生日本人学生と留学生の合同授業におけるSDGsへの取り組み ―事後アンケート調査を通して               
    May 2023, [Reviewed]
  • 帝京平成大学人文社会学部留学生の学修と生活に関するアンケート調査(2)ー大学満足度に着目してー               
    Mar. 2023
  • 帝京平成大学人文社会学部留学生の学修と生活に関するアンケート調査(1)ー日本語能力の差異に着目してー               
    Mar. 2023
  • 1 人1 台端末環境を活用した特別活動の新しい指導方法とその効果― 東京都内の小学校を中心とした事例分析 ―               
    Feb. 2023
  • 特別活動と総合的な学習の時間につながる戦後初期経験カリキュラムの原理と方法理と方法―東京学芸大学・第一師範学校附属小学校、第二師範学校附属小学校、第三師範学校附属小学校の比較研究               
    May 2022, [Reviewed]
  • 日本と中国におけるネットいじめ援助行動を抑制する要因               
    May 2022, [Reviewed]
  • 特別活動でOECD Learning Compass 2030のAgencyとコンピテンシーの発揮を図るための指導方法―小学校学級活動(1)を事例として―               
    Oct. 2021, [Reviewed]
  • 小中学校における道徳科の評価のあり方 ―教師用指導書の評価の分析とセミナー調査集計から               
    Jun. 2021, [Reviewed]
  • 総合的な探究の時間と特別活動においてエージェンシーの育成をめざす教材の検討 ―教材の要素抽出の試み―               
    Jun. 2021, [Reviewed]
  • OECDのエージェンシー理論と小学校児童への質問紙調査の事前事後比較を通した学級活動でのエージェンシーの育成の検討               
    Jun. 2021, [Reviewed]
  • 特別活動と総合的な学習の時間で育成されるAgencyとコンピテンシー―OECD 及び文部科学省の視点から見た小学校の教育実践               
    Feb. 2021
  • 中国におけるいじめ傍観者制止行動を抑制する心理的な要因の検討               
    Jun. 2020, [Reviewed]
  • 日本の学校教育におけるエージェンシー概念について : 道徳教育・特別活動を中心に               
    Mar. 2020
  • 道徳教科書の傾向をデータから探る―基礎的データを踏まえた実証的な授業と研究のために―               
    Mar. 2020
  • Transformative Competencies to be Nurtured in Japanese Elementary School Classroom Activities : Analysis by the OECD Learning Compass 2030
    Jun. 2019, [Reviewed]
    This study organizes the importance of extracurricular activities in the framework of the Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD) Education 2030 program. In this study, extracurricular activities included in the curriculum are
    discussed.
  • いじめ傍観者制止行動を抑制する心理的な要因の検討               
    Jun. 2019, [Reviewed]
  • 「東京学芸大学版特別活動評価スタンダード&シート」教育実践への適用―小学校の児童会活動、クラブ活動、学校行事を通して―               
    Mar. 2019, [Reviewed]
  • 中国におけるいじめ傍観者の援助行動を促進する状況要因について               
    Mar. 2019, [Reviewed]
  • 小学校学級活動の授業を評価する方法の開発に関する研究― 特別活動の評価語分析を活用して ―               
    Mar. 2018, [Reviewed]
  • 生徒と教師の関わりが教師へのいじめ相談に及ぼす影響 ―中国の都市部と農村部の中学生を対象として―               
    Mar. 2018, [Reviewed]
  • 生徒と教師の関わりが教師へのいじめの相談に及ぼす影響               
    Mar. 2017

MISC

  • 特別活動 中学校               
    Jun. 2017
  • 道徳 中学校               
    Jun. 2017

Books and other publications

  • 2030年の学校教育―新しい資質・能力を育成する授業モデル               
    Contributor
    Jun. 2021
  • 『平成29(2017)年・平成30(2018)年版学習指導要領対応 キーワードで拓く新しい特別活動』               
    Contributor
    Jul. 2019
  • 『学校教育ではくぐむ資質・能力を評価する』 -次世代の教育のための評価の手引き-               
    Contributor
    Mar. 2019

Lectures, oral presentations, etc.

  • 特別活動と総合的な学習の時間の連携を図る東京都A小学校の服紙プロジェクトの成果と課題: 「日本社会に根差したウェルビーイングの向上」を目指す豊かな心を育む特別活動の構築のために               
    07 Sep. 2025
  • 中国の「総合実践活動」における主体的に取り組む態度の育成について ――中学校・高等学校を対象に               
    Jul. 2025
  • 帝京平成大学における国際交流               
    Jul. 2024
  • 中国の小学校「総合実践活動」における主体的に取り組む態度の育成について               
    Aug. 2023
  • 戦後新教育期の生活単元学習における健康安全指導―東京第一師範学校附属小学校、東京第二師範学校附属小学校、東京第三師範学校附属小学校、東京女子高等師範学校附属小学校の事例を通して―               
    Aug. 2023
  • 1人1台端末環境を活用した特別活動の新しい指導方法とその効果―東京都X市の小学校の事例分析―               
    Aug. 2022
  • 特別活動と総合的な探究の時間の関連:コロナ禍における学校行事を中心に               
    Aug. 2021
  • 5)新型コロナウィルス感染症影響下における小学校の特別活動のカリキュラムの変容―東京都千代田区の教育課程届,学校だより、教師インタビュー調査を用いた事例研究―               
    Aug. 2021
  • 特別活動でThe OECD Learning Compass 2030のAgencyとコンピテンシーの発揮を図るための指導方法―小学校学級活動(1)を事例として―               
    Aug. 2021
  • 学級活動でAgencyを育成するための指導方法(2)—Agencyの国際動向と小学校児童への質問紙調査の事前事後比較を中心として—               
    Dec. 2020
  • 研究プロジェクト④特別活動と総合的な探究の時間においてエージェンシーを育成する教材の開発               
    Oct. 2020
  • Transformative Competencies to be Nurtured in Japanese Elementary School Classroom Activities: Analysis by the OECD Learning Compass 2030               
    Oct. 2019
  • 特別活動と総合的な学習の時間の評価 ―東京学芸大学附属大泉小学校の探究科を事例として―               
    Oct. 2019
  • Abilities Nurtured by Junior High School Home Economics Classes and Determinants of Students’ Laundry Practice at Home               
    Aug. 2019
  • 中国におけるいじめ傍観者制止行動を抑制する心理的な要因の検討               
    Jun. 2019
  • Development of new evaluation method Extracurricular Activities / Moral Education               
    Nov. 2018
  • 東京学芸大学版特別活動評価スタンダード&シートの開発―小学校の学級活動、児童会活動、クラブ活動、学校行事を通した検証―               
    Oct. 2018
  • 在日中国人留学生の異文化ストレスによる日本語学習意欲への影響 ―日本語学校在学の学生を対象として               
    Oct. 2017
  • Suppression factor to the sidelines of helping behavior in Cyberbullying               
    Oct. 2016
  • いじめ傍観者の援助行動への抑制要因               
    Oct. 2016
  • The Frequency of Teacher-Student bullying consultation's effect to the Teacher-Student Relationship ―Regarding the junior high students in the Chinese urban area and farm areas―               
    Oct. 2015
  • 中国における生徒のいじめへの介入を促進する要因 ― 教師と生徒の人間関係の親密度の観点から ―               
    Aug. 2015
  • 生徒と教師の人間関係の親密度と生徒のいじめ介入の関係の研究               
    Nov. 2014
  • Promoting the Intervention of Bullying―From the Teachers and Students point of view―               
    Nov. 2014
  • 关于在欺负问题中寻找提高旁观者援助行动的主要原因               
    Sep. 2013
  • いじめにおける傍観者の援助行動を促進する状況要因について               
    Nov. 2012

Affiliated academic society

  • Apr. 2019 - Present
    日本学校教育学会               
  • Apr. 2018 - Present
    EPA, ENGAGED PEDAGOGY ASSOCIATION               
  • Apr. 2018 - Present
    Japanese Association for the Study of Extracurricular Activities               
  • Apr. 2018 - Present
    教育実践学会               
  • Apr. 2013 - Present
    THE JAPAN ASSOCIATION OF APPLIED PSYCHOLOGY               
  • Apr. 2012 - Present
    THE JAPANESE ASSOCIATION OF EDUCATIONAL PSYCHOLOGY               

Research Themes

■Achievement List

Lectures, oral presentations, etc.

  • The Frequency of Teacher-Student bullying consultation's effect to the Teacher-Student Relationship:Regarding the junior high students in the Chinese urban area and farm areas
    12 Oct. 2015, 11 Oct. 2015 - 13 Oct. 2015, Not exist, English, Korea, Republic of, International conferences, Verbal presentations (general)
    Url
  • Suppression factor to the sidelines of helping behavior in Cyberbullying
    25 Oct. 2016, 23 Oct. 2016 - 25 Oct. 2016, Not exist, English, China, International conferences, Poster sessions
    Url
  • Development of new evaluation method Extracurricular Activities / Moral Education
    01 Nov. 2018, 01 Nov. 2018 - 02 Nov. 2018, Not exist, English, Japan, International conferences, Poster sessions
    Url
  • Abilities Nurtured by Junior High School Home Economics Classes and Determinants of Students’ Laundry Practice at Home
    12 Aug. 2019, 11 Aug. 2019 - 13 Aug. 2019, Not exist, English, China, International conferences, Poster sessions
    Url
  • Transformative Competencies to be Nurtured in Japanese Elementary School Classroom Activities: Analysis by the OECD Learning Compass 2030
    12 Oct. 2019, English, China, International conferences
    Url
  • 01 Dec. 2020, Domestic conferences
    Url
  • 21 Aug. 2021, Not exist, Domestic conferences
    Url
  • 22 Aug. 2022
    Url
  • 05 Aug. 2023, 05 Aug. 2023 - 05 Aug. 2023, Not exist, Japanese, Japan, Domestic conferences, Verbal presentations (general)
    Url
  • 14 Feb. 2024, Not exist, Japanese, Marshall Islands, International conferences, Not International Collabolation, Symposiums, workshop panels (appointed)
    Url