黒田 生子

健康メディカル学部 言語聴覚学科学科長/教授
健康科学研究科 健康科学専攻教授
健康科学研究科 言語聴覚学専攻教授
Last Updated :2025/10/07

■研究者基本情報

学位

  • 博士, 京都大学
  • 修士, 京都大学

研究キーワード

  • 共生人間学
  • 聴覚障害 盲ろう(視覚聴覚二重障害)
  • コミュニケーション障害学
  • 補聴器・人工内耳・手話

研究分野

  • 人文・社会, 社会心理学, 聴覚障がい者 盲ろう者 コミュニケーション
  • 人文・社会, 特別支援教育, 聴覚障害がい児 聴覚学習 言語獲得 関係発達
  • ライフサイエンス, リハビリテーション科学, 言語聴覚 補聴器 人工内耳 手話 指文字

■経歴

学歴

  • 2004年04月 - 2006年03月, 京都大学大学院, 人間・環境学研究科, 共生人間学専攻 博士課程修了
  • 2002年04月 - 2004年03月, 京都大学大学院, 人間・環境学研究科, 共生人間学専攻 修士課程修了
  • 1981年04月 - 1985年03月, 大阪外国語大学, 外国語学部, イタリア語学科卒業

■研究活動情報

論文

MISC

  • 「聴覚障害者支援の歩みを振り返ると共に今後の言語聴覚士としての課題」               
    森 壽子; 黒田 生子
    岡山県難聴者協会令和6年シンポジウム 報告書「聴覚補償学と今後の課題」, 2025年02月, [招待有り]
  • 「加齢性難聴を考える」~「言語聴覚士の養成・教育の現場から見た問題」               
    黒田生子
    岡山県難聴者協会50周年記念シンポジウム報告書, 2020年06月, [招待有り]
    筆頭著者
  • 片側に補聴器を装用した人工内耳装用児の両耳補聴効果 人工内耳のみ片耳補聴との比較
    森 尚彫; 伊藤 壽一; 森 壽子; 川崎 美香; 黒田 生子; 古川 いずみ; 藤本 政明; 山口 忍; 石丸 満; 伊藤 恭子; 大西 晶子; 平海 晴一; 山本 典生; 坂本 達則
    Audiology Japan, 2009年09月
    (一社)日本聴覚医学会
  • 聴覚障害発見の遅れた人工内耳装用児1例の言語発達と関連諸要因の検討
    林 真子; 瀧本 勲; 棚橋 汀路; 中山 裕子; 植田 広海; 宮田 晶子; 荒尾 はるみ; 立石 志保子; 黒田 生子
    Audiology Japan, 2007年09月05日
  • 自閉症合併聾児に対する指導と言語聴覚士の役割
    川崎 美香; 森 壽子; 森 尚彫; 黒田 生子; 藤本 政明
    北海道医療大学心理科学部研究紀要 : J Psychol Sci, 2007年
    We compiled the long-term course of the cochlear implant wearing deaf child who had autism and examined a future problem and the role of the speech therapist. 1. The language / the cognitive neuropsychological ability of the deaf child who had autism was delayed at a 5-6 years old level. 2. Her ability for hearing and emotion were improved by having worn artificial cochlea at 11 years old. 3. It is suggestion that even a deaf child who had autism wearing artificial cochlea early deaf problem is reduced. 4. We thought that we required the upbringing of the speech therapist who could do guidance in consideration of autism and both deaf problems., 北海道医療大学
  • 進行性難聴児に対する人工内耳装用指導の留意点 : 装用年齢の異なる2症例での比較
    森 壽子; 川崎 美香; 森 尚彫; 黒田 生子; 藤本 政明
    北海道医療大学心理科学部研究紀要 : J Psychol Sci, 2007年
    We examined a point to keep in mind of the guidance and the role of the speech therapist about the progressive nerve deafness children who varied in the discovery time and the wearing time of the cochlear implant. 1. We manage the periodical hearing ability and we can add it and an aural decrease and must perform cochlear implant wearing in the guidance of children with progressive nerve deafness in spite of being a thought. 2. There was the need that made preoperatively age-appropriate spoken language ability acquired not to be troubled even if wearing of the cochlear implant was proper time of the learning after (6 years old) in the deaf children due to the progressive nerve deafness. 3. We predicted a prognosis when we detected hearing loss and guidance specialized in a language was necessary and thought that we required continuation of the training after an operation. 4. The role of the speech therapist in the medical institution which the cooperation of the associated institution was important and lasted for a life, and could perform support was considered so that the guidance for children with progressive nerve deafness was conducted adequately., 北海道医療大学
  • 注意欠陥多動性障害を合併した聾児の人工内耳装用効果と今後の課題 : 聾単独人工内耳装用児1例との比較
    森 尚彫; 森 壽子; 川崎 美香; 黒田 生子; 中澤 肇; 藤本 政明
    北海道医療大学心理科学部研究紀要 : J Psychol Sci, 2007年
    The following things were found from course for the long term of a deaf child who had the Attention Deficit/Hyperactivity Disorder(ADHD)(case A) and a singularity deaf child (case B) that they wore cochlea implant(CI) early (2 years old), and was given systematic language guidance. 1. As for a CI wearing effect having appeared, as for case B, case A was operation two years later operation one year later. 2. The language / the cognitive many ability did not settle as compared with case B, and case A showed a problem in the low rank item. 3. Degree of the ADHD reduced case A from severeness after CI wearing slightly in two years, but the problem of the ability for attention concentration remained at the attendance at school. 4. The establishment of an effective program in consideration of the effect that attention concentration gave in verbal learning was need., 北海道医療大学
  • 指導方法の異なる先天性聾児の人工内耳装用効果 : 言語・認知神経心理学的諸能力の比較
    川崎 美香; 森 壽子; 森 尚彫; 黒田 生子; 藤本 政明
    北海道医療大学心理科学部研究紀要 : J Psychol Sci, 2007年
    As a result of we compared it in the case that we taught it to by the auditoryverbal training method (AC:A group) when we used the total communication method (TC:Bgroup) and taught many ability of a language / the recognition neuropsychology of the different native deaf children of the guidance method that wore cochlea implant(CI), and having examined it, next was found. 1. The A group which we taught it to by the AT method as compared with the B group which we taught it to by the TC method had better overall results. 2. It was language-related intelligence and vocabulary understanding and articulation ability that a clear difference was found in A group and B group. 3. It was thought that the plastic high time of the brain required that we taught it to that conducting hearing practical use enough, a method to teach it to was considered., 北海道医療大学
  • 低出生体重聾児1例に対する人工内耳の装用効果 : 聾単独人工内耳装用児1例との比較
    森 尚彫; 森 壽子; 川崎 美香; 黒田 生子; 馬場 朝子; 藤本 政明
    北海道医療大学心理科学部研究紀要 : J Psychol Sci, 2007年
    It was deaf, and we examined a point to keep in mind of the cochlear implant wearing effect of the cochlear implant wearing deaf child who had the minor developmental disease derived from low weight birth and the preschool guidance and, as a result, suggested the following things. 1. The low birth weight deaf child did near language development to a premature baby of normal hearing and deaf singularity children by having worn cochlea at 3's. 2. The cochlear implant wearing effect for the low birth weight history deaf child to 3's was high. 3. It was thought that it was necessary to get a learning condition ready after it extracted an individual problem early, and having predicted a prognosis., 北海道医療大学
  • 「6歳以降に人工内耳を装用させる場合の留意点について―聾児1症例の知見から―」
    川崎美香; 森寿子; 森尚彫; 黒田生子; 藤本政明
    北海道医療大学心理科学部研究紀要, 2006年
    We were followed in the course of language ability and neuro-psychological cognition in a deaf child with a cochlear implant since 6 years of age. As a result, we considered important points of wearing cochlear implant since 6 years of age. The checklists of Mori was effective for recuperation and preparation on a deaf child wearing cochlear implant since 6 years of age who is learning language ability. If conditions for learning language and speech by use of auditory training, cued speech and sign language etc. early, a deaf child with a cochlear implant since 6 years of age had good language ability and neuro-psychological cognition (except speech discrimination ability and articulation). The matter is very importance of a measure corresponding ,one by one., 北海道医療大学
  • 「人工内耳装用聾児9例の長期予後―言語・認知神経心理学的諸能力の発達からみた人工内耳装用年齢と注意欠陥多動性障害の影響」
    森壽子; 川崎美香; 森尚彫; 黒田生子; 藤本政明
    北海道医療大学心理科学部研究紀要, 2006年
    In the Fujimoto otolaryngology clinic, audiologists have trained the 9 deaf-born children wearing cochlear implants for 3 years and 3 months on the average, mainly used 'auditoryverbal method'. And we followed and investigated their development of the abilities of speech,hearing, articulation, vocabulary, intelligence (measured by Tanaka-Binet test, and Wechsler scale), reading of the sentences, from the age of 30 months to 8 years and 6 months through the training. We classified them into 4 types; (group A)2 cases of deaf-single children started wearing cochlear implants in age of 2 on the average,(group B)3 cases of deaf children with ADHD started wearing cochlear implants in age of 2 and 1 month on the average, (group C)3 cases of deaf-single children started wearing cochlear implants in age of 6 on the average,(group D)1 case of deaf child with ADHD started wearing cochlear implants in age of 6. And we investigated the effect of the age of started wearing cochlear implant and ADHD on the development of speechlanguage and cognitive neuropsychological abilities. The results were as follows; 1) Group A could catch up with all abilities of their calendar ages in early time, almost 3 years, and also their development after that continued good level. 2) Secondly, group B also could show good improvement level in early age after group A.3) And the next improvement level was group C, and after that was group D.4) It suggested that wearing cochlear implant before 2 years and wearing cochlear implant for the deafchildren with ADHD could effect on the developmental improvement of the speechlanguage and cognitive neuropsychological abilities., 北海道医療大学
  • 人工内耳装用児の言語・認知神経心理学的諸能力 : 装用年齢の異なる症例での比較検討
    生田 真子; 森 寿子; 川崎 美香; 森 尚彫; 黒田 生子; 藤本 政明
    北海道医療大学心理科学部研究紀要 : J Psychol Sci, 2006年
    We followed and investigated about the speech-language and cognitive-neuropsychological abilities of two cases, started wearing cochlear implant(CI in the followings) from different ages. And we compared and examined the effects of the age of started wearing CI on the development of them. The results were as follows; Case-A started wearing CI in age of 2, he could achieve the normal developmental level as his calendar age on speech-language and cognitive-neuropsychological abilities. Case-B started wearing CI in age of 6, it was remarkable he restarted in order of his recognition of vocabulary, verbal-intelligence, abilities of articulation, speech-hearing, for the lateness of started wearing the hearing aided devices. It was suggested that they could have the possibility of acquisition of speech-language abilities practically using their hearing, if we would have CI worn on them before age of 3., 北海道医療大学
  • 人工内耳装用聾児と補聴器装用聾児の語彙理解力に関する研究
    舘 幸枝; 森 壽子; 川崎 美香; 森 尚彫; 黒田 生子; 藤本 政明
    北海道医療大学心理科学部研究紀要 : J Psychol Sci, 2006年
    The authors assessed the vocabulary age(VA) by using the Picture Vocabulary Test (PVT) though the preschool-training, for investigated the development of vocabulary comprehension of the 7 cases of children wearing Cochlear Implant(CI) :[Group-A; 3 cases of children started wearing CI before the age of 3, Group-B; 4 cases of children started wearing CI after the age of 3,]and 3 cases of children wearing hearing aids: [Group-C].And we assessed them since age of 6 months to age of 6 and 6 months.The results were as follows. 1)We could assess VA by PVT more early times in order of Group-A, Group-C, and Group-B. 2) It needed less times to catch up with the normal developmental level as calendar age on VA in order of Group-A, Group-B, Group-C. 3)It suggested that we should have CI worn on the children before the age of 3 for the reason of those, at first the development of vocabulary comprehension depended on the hearing, and secondarily it could improve using the hearing.4)In case of wearing hearing aids, it needed more times, but they could catch up with the normal developmental level as calendar age on vocabulary comprehension, on condition that we adjusted their environment on early language acquisition., 北海道医療大学
  • 聾に自閉症を合併した一重複障害児の発達上の問題 : 聾単独例との比較
    木村 亜由美; 森 壽子; 川崎 美香; 森 尚彫; 黒田 生子; 藤本 政明; 富澤 彩
    北海道医療大学心理科学部研究紀要 : J Psychol Sci, 2006年
    We researched the developmental problems on a case of deaf child with autism, and compared his development with a case of deaf-single child. We followed the cases through the training in our clinic since age of 3 to the age of 6, and assessed them by the developmental test of Enjhoji, and Tanaka-Binet intelligence Scale, and we also assessed them by WISC-III for reference at finally. In the case-B; the deaf-single child, he could catch up with the normal level on all developmental abilities assessed by these tests. In the case-A; the deaf child with autism, it was remarkable that the retardation of the abilities of transferable-movement, the emotional development, the verbal-intelligence. It was suggested that such retardations of case-A were mainly caused by the autism, in spite of he had started wearing hearing-aids from age of 1., 北海道医療大学
  • 補聴方法の異なる聾児の構音能力に関する臨床的研究 : 健聴児,補聴器装用児,人工内耳装用児での比較検討
    谷本 茉莉; 森 壽子; 川崎 美香; 森 尚彫; 黒田 生子; 藤本 政明
    北海道医療大学心理科学部研究紀要 : J Psychol Sci, 2006年
    We compared with 7 cases of deaf children in born, and examined for the effects of the ages of started wearing hearing aided devices on acquisition of articulation, and the results were as followings: They were good for the ratios of correct responses of articulations in group-A(early cochlear implants) and C(successful hearing aid users) ,and they were almost as same as normal children on their prosodic-features of speaking sentences. They were not good for the ratios of correct responses of articulation in group-B(late wearing cochlear implants) and D(less successful hearing aid users),and they were monotonous and flat on their prosodic-features of speaking sentences. It was suggested that we should started having the hearing aided devices worn on them and started the auditory training before the age of 3 at least, for they could recognize and discriminate between the original sounds and they could improve the ability of articulation., 北海道医療大学

書籍等出版物

  • 新訂版 聴覚障害教育の基本と実際 新生児聴覚スクリーニングと特別支援教育への移行を踏まえて
    長南浩人; 澤隆史; 佐藤正幸編著, 分担執筆, 第2章 聴覚と学習 第2節補聴器と人工内耳~人工内耳
    田研出版株式会社, 2025年09月24日
    486089054X
  • 聴覚障害学
    黒田; 生子編著, 編者(編著者), 第1章「聴覚障害」とは 第5章 聴覚障害者の評価で用いる主な検査法第1節聴覚検査第4項~第6項 第7章 聴覚障害者支援で用いる各種のコミュニケーション・モード 第8章 成人聴覚障害者のリハビリテーション支援 第9章 小児聴覚障害者のハビリテーション支援 第1節聴覚障害の早期発見と早期支援 第2節聴覚障害児の聴覚学習支援と言語獲得支援の考え方第1項 第4節青年期聴覚障害者の社会適応上の諸問題と障害認識支援 第10章視覚聴覚二重障害者(盲ろう者)の支援 症例集 症例報告書の書き方 小児聴覚障害の症例:補聴器装用児(就学前幼児) 視覚聴覚二重障害(盲ろう)の症例
    メジカルビュー社, 2025年08月
    9784758322683
  • 言語聴覚士国家試験マスターノート
    上月; 正博監修, 分担執筆, 専門編 第Ⅵ章 聴覚障害学 第2項「成人聴覚障害」第5項「視覚聴覚二重障害」
    メジカルビュー社, 2023年12月
    9784758320863
  • 聴こえの障がいと補聴器・人工内耳入門 : 基礎からわかるQ&A
    黒田; 生子編著; 森, 尚彫著, 編者(編著者), 第1章 聴こえの障がい入門 第2章 補聴器・人工中耳 第3章人工内耳入門 第4章補聴援助システムと補聴情報保障手段の活用
    学苑社, 2022年10月15日
    9784761408381
  • 接面を生きる人間学 : 「共に生きる」とはどういうことか
    鯨岡, 峻; 大倉; 得史編著, 分担執筆, 第8章 盲ろう者とコミュニケーションー共に「より良く生きる」ために
    ミネルヴァ書房, 2021年05月
    9784623091546
  • 聴覚障がい児・盲ろう児の発達支援テキスト : 0歳からの発達支援 : 児童発達支援研修用プログラム 基礎編
    黒田, 生子; 熊井, 正之; 森, 尚彫; 野原; 信編著; 原田; 勇彦; 田中, 良広; 星川, じゅん; 工藤, 多賀; 林, 京子; 星原, 徳子著, 編者(編著者), DVD2番組(「聴覚障がい児・聴覚障害ベースの盲ろう児の支援 基礎編」「視覚障がい児・視覚障害ベースの盲ろう児の支援 基礎編」)およびテキスト(第1章聴覚障害の評価・診断の基礎Ⅰ-1「聴覚活用の意義と早期発見・支援の必要性」)
    エスコアール, 2020年10月
    9784909375063
  • 聴覚障がい児・盲ろう児の発達支援テキスト : 0歳からの発達支援 : 児童発達支援研修用プログラム 実践編
    黒田, 生子; 大倉, 得史; 編著 星川; じゅん; 森, つくり; 福島, 智; 関根, 久美子; 星原, 徳子; 林, 京子著, 編者(編著者), DVD2番組(「聴覚障がい児および聴覚障害ベースの盲ろう児の支援 実践編」・「盲ろう者とコミュニケーション」)およびテキスト(第1章Ⅱ 「聴覚障がい児・者のQOL と感性的なコミュニケーション ~人工内耳と手話、相互の対立を超えて」第2章 Ⅲ 「盲ろう(視覚聴覚二重障がい)児・者のQOL とコミュニケーション」第2章 「臨床発達支援の考え方~歴史的な変遷」 第3章Ⅰ 「臨床発達支援の目的と一般的枠組み」 第3章Ⅱ 「0歳からの、コミュニケーションと日常生活をベースにした発達支援」 第3章Ⅵ-1 「盲ろう(視覚聴覚二重障がい)乳幼児の発達支援 ~聴覚障がい児支援をベースにした考え方」 第3章Ⅶ-1 「青年期以降の社会適応上の問題点と乳幼児期に考えるべきこと-聴覚障がい児の場合」)
    エスコアール, 2020年10月
    9784909375070
  • リハビリテーションと工学               
    徳田良英; 高野吉朗編著, 分担執筆, 第2部―4「加齢性の難聴と補聴器・人工内耳の基礎」
    DTP出版, 2020年09月
  • 『聴覚障がい児・盲ろう児の発達支援テキスト』(児童発達支援研修用プログラム・DVD付き)               
    黒田生子; 熊井正之; 大倉得史; 森尚彫; 野原信著, 監修, DVD4番組(聴覚障がい児・聴覚障害ベースの盲ろう児の支援 基礎編・実践編、視覚障がい児・視覚障害ベースの盲ろう児の発達支援 基礎編、盲ろう者とコミュニケーション)およびテキスト(領域Ⅰ「聴覚障がい児・盲ろう児の発達支援の基本指針」領域Ⅱ「聴覚障害・視覚障害の評価・診断の基礎 」 領域Ⅲ「聴覚障害・視覚障害の補装具・補助具と環境調整、情報アクセシビリティ」 領域Ⅳ 「聴覚障がい児および盲ろう児の発達支援の実際」)
    平成30年度 厚生労働科学研究費補助金事業(障害者福祉政策)報告書, 2019年03月
  • 「聴覚障害教育の歴史と展望」               
    ろう教育科学会編, 分担執筆, 第Ⅰ部第14章『人工内耳と聴覚障害教育』
    風間書房, 2012年03月
    9784759918687
  • 「人工内耳とコミュニケーション―装用後の日常と「私」の変容をめぐる対話               
    黒田生子著, 単著, 第Ⅰ部 日常を生きる足場としての音・ことば・コミュニケーション 第1章 臨床の現場で感じられたこと 第2章 臨床の場に臨む「私」の在りようを考えること 第3章 本書が成り立つ方法について 第Ⅱ部 成人・中途失聴者にとっての人工内耳 第4章 二人の人工内耳装用者 第5章 二人にとっての聴覚的経験の改善(人工内耳装用)の道程とその意義 第6章 長期経過からみえてくる両者の聴覚的経験世界の変化 第Ⅲ部 小児・先天ろう児と家族にとっての人工内耳 第7章 二人の先天ろう人工内耳装用児とその家族 第8章 難聴の発見と人工内耳装用に至る経緯 第9章 ろう児の日常に開かれはじめた音の世界とコミュニケーションの質的変化 第10章 幼児のまなざしを生きるー子どものことばが生まれる場 第11章 術後2年を越えてーそれぞれの長期経過から 終章 臨床の道程から見えてきたもの
    ミネルヴァ書房, 2008年01月
    9784623050376

講演・口頭発表等

  • 聴覚障害児・盲ろう児の早期発達支援のための研修プログラムの開発と展開 ~当事者の「Well-Being(健康で幸福な生活)」の視点から
    黒田生子; 森 尚彫; 野原 信; 森つくり; 熊井正之; 原田勇彦
    第69回日本聴覚医学会総会・学術講演会, 2024年10月25日
  • 盲ろう者とコミュニケーション~共に「より良く生きる」ために (「接面」の人間学の展開 話題提供)
    黒田生子; 鯨岡; 峻 勝浦眞仁; 町田奈緒士; 山本知香
    日本発達心理学会第33回大会, 2022年03月06日
  • 聴覚障がい児・盲ろう児の早期発達支援;子どものこころとことば、社会性を育む支援~関係発達論からの提言
    黒田生子; 大倉得史; 森; 尚彫
    厚生労働科学研究費障害者福祉政策事業研修会, 2021年08月07日
  • 聴覚障がい児・盲ろう児の早期発達支援~関係発達論からの提言
    黒田 生子; 鯨岡 峻
    厚生労働科学研究費障害者福祉政策総合研究事業/東京都言語聴覚士会・埼玉県言語聴覚士会共催2019年度研修会, 2019年12月14日
  • 聴覚障がい児・視覚聴覚二重障がい児の早期発達支援:~児童発達支援初任者用研修プログラムの開発について
    黒田 生子; 森 尚彫; 野原 信; 森 つくり; 熊井 正之; 原田 勇彦
    第63回日本聴覚医学会総会・学術講演会, 2018年10月19日
  • 両側人工内耳装用児の構音指導ー就学後に指導を行った1例についてー               
    森 つくり; 熊井 正之; 黒田 生子
    第59回日本聴覚医学会総会・学術講演会, 2014年11月
  • 緩徐に進行した視覚聴覚二重障害成人1例の長期臨床経過と支援上の配慮点               
    黒田生子; 森 壽子; 森 尚彫; 長島 瞳; 森 つくり; 藤本政明
    第58回日本聴覚医学会総会・学術講演会, 2013年10月
  • 人工内耳装用児の就学後の支援体制確立の重要性と言語聴覚士の役割ー実践例の検討               
    森 壽子; 川崎美香; 森 尚彫; 黒田生子; 藤本政明
    第54回日本音声言語医学会総会・学術講演会, 2009年10月
  • 片側に補聴器を装用した人工内耳装用児の両耳聴効果ー人工内耳のみ片耳補聴との比較               
    森 尚彫; 伊藤壽一; 森 壽子; 川崎美香; 黒田生子; 古川いずみ; 藤本政明; 山口忍; 石丸 満; 伊藤恭子; 大西晶子; 平海晴一; 山本典生; 坂本達則
    第54回日本聴覚医学会総会・学術講演会, 2009年10月
  • 6歳を過ぎて人工内耳を装用した3例の長期経過ーその効果と限界               
    森 壽子; 川崎美香; 森 尚彫; 黒田生子; 古川いずみ; 藤本政明
    第54回日本聴覚医学会総会・学術講演会, 2009年10月
  • 補聴器装用聾児・人工内耳装用聾児の発話特徴ー聴覚的評価と音響分析の結果の比較ー               
    森 尚彫; 森 壽子; 川崎美香; 黒田生子; 古川いずみ; 藤本政明; 伊藤壽一
    第53回日本聴覚医学会総会・学術講演会, 2008年10月
  • 人工内耳装用聾児・補聴器装用聾児の構音の比較               
    森 尚彫; 森 壽子; 川崎美香; 黒田生子; 藤本政明; 伊藤壽一
    第53回日本音声言語医学会総会・学術講演会, 2008年10月
  • 言語発達障害乳幼児の長期予後ー学習障害を予防するためにー               
    森 壽子; 川崎美香; 森 尚彫; 黒田生子; 藤本政明
    第53回日本音声言語医学会総会・学術講演会, 2008年10月
  • 先天性聾児の語彙能力の発達と森・牛島式幼児用語彙検査の臨床的意義               
    森 壽子; 川崎美香; 森 尚彫; 馬場朝子; 黒田生子; 古川いずみ; 藤本政明
    第53回日本聴覚医学会総会・学術講演会, 2008年10月
  • 人工内耳装用児に対する就学前・就学後の一貫したサポート体制確立の重要性(2)-10例の臨床知見から               
    川崎美香; 森 寿子; 森 尚彫; 木村亜由美; 黒田生子; 藤本政明
    第52回日本聴覚医学会総会・学術講演会, 2007年10月
  • 注意集中能力が言語・認定諸能力の発達におよぼす影響―注意欠陥多動性障害児3例の長期予後から               
    森 尚彫; 森 寿子; 川崎美香; 谷本茉莉; 黒田生子; 藤本政明
    第52回日本音声言語医学会総会・学術講演会, 2007年10月
  • 聴覚障害発見の遅れた人工内耳装用児1例の言語発達と関連諸要因の検討               
    林 真子; 瀧本 勲; 棚橋汀路; 中山裕子; 植田広海; 宮田晶子; 荒尾はるみ; 立石志保子; 黒田生子
    第52回日本聴覚医学会総会・学術講演会, 2007年10月
  • 学習障害が予測される児童に対する早期訓練とその意義               
    館 幸枝; 森 寿子; 川崎美香; 森 尚彫; 黒田生子; 藤本政明
    第52回日本音声言語医学会総会・学術講演会, 2007年10月
  • 就学前訓練を実施した人工内耳装用児26例の就学時の言語認知諸能力と就学状況および今後の課題―就学前・就学後の一貫したサポート体制確立の重要性               
    森 寿子; 川崎美香; 森 尚彫; 木村亜由美; 黒田生子; 藤本政明
    第52回日本聴覚医学会総会・学術講演会, 2007年10月
  • 当院における高齢者の補聴器装用の現状               
    森 尚彫; 森 寿子; 川崎美香; 黒田生子; 藤本政明
    第52回日本聴覚医学会総会・学術講演会, 2007年10月
  • 軽度発達障害児の文章記銘力の比較・検討―学習障害児、注意欠陥多動性障害児、自閉症児               
    生田真子; 森 寿子; 川崎美香; 森 尚彫; 黒田生子; 藤本政明
    第52回日本音声言語医学会総会・学術講演会, 2007年10月
  • 注意欠陥多動性障害合併例と聾単独例の言語・認知神経心理学的諸能力―人工内耳早期装用例での比較・検討               
    森 尚彫; 森 寿子; 川崎美香; 黒田生子; 藤本政明
    第51回日本音声言語医学会総会・学術講演会, 2006年10月
  • 聾児一症例の言語・認知神経心理学的諸能力―6歳以後に人工内耳を装用させる場合の留意点               
    川崎美香; 森 寿子; 森 尚彫; 黒田生子; 藤本政明
    第51回日本音声言語医学会総会・学術講演会, 2006年10月
  • 北海道における聴覚スクリーニング後の早期療育の実態と人工内耳装用児の実態から見た課題               
    森 寿子; 川崎美香; 森 尚彫; 黒田生子; 藤本政明
    第51回日本音声言語医学会総会・学術講演会, 2006年10月
  • 低体重で出生した人工内耳装用児1例の長期臨床経過と予後               
    森 尚彫; 森 寿子; 川崎美香; 黒田生子; 藤本政明
    第51回日本聴覚医学会総会・学術講演会, 2006年09月
  • 進行性聾児2例の臨床経過と予後―人工内耳装用年齢と手術時の言語能力が与える影響の比較検討               
    川崎美香; 森 寿子; 森 尚彫; 黒田生子; 藤本政明
    第51回日本聴覚医学会総会・学術講演会, 2006年09月
  • 「要再検」後の1例の臨床経過から見たスクリーニング後の精密聴力検査等のあり方               
    森 寿子; 川崎美香; 森 尚彫; 黒田生子; 藤本政明
    第51回日本聴覚医学会総会・学術講演会, 2006年09月
  • 聴力変動を伴う高齢難聴者への補聴器フィッティングと指導上配慮を要した諸点               
    黒田生子; 森寿子; 川崎美香; 藤本政明
    第50回日本音声言語医学会総会・学術講演会, 2005年10月
  • 人工内耳装用年齢の異なる3症例の言語・認知神経心理学的能力の比較検討               
    森寿子; 川崎美香; 黒田生子; 藤本政明
    第50回日本音声言語医学会総会・学術講演会, 2005年10月
  • 伝音奇形難聴・ファロー四徴症幼児1例の補聴器装用と母子指導の経緯               
    黒田生子; 森寿子; 川崎美香; 藤本政明
    第50回日本聴覚医学会総会・学術講演会, 2005年09月
  • 小児人工内耳装用者の言語・認知神経心理学的能力の実態から見た問題点の検討               
    森寿子; 川崎美香; 黒田生子; 藤本政明
    第50回日本聴覚医学会総会・学術講演会, 2005年09月
  • 先天聾児1例の人工内耳装用と術後1年のコミュニケーション発達変化-言語獲得基盤の確立とメタコミュニケーションの視点から-               
    黒田生子; 林真子; 瀧本勲
    第49回日本音声言語医学会総会・学術講演会, 2004年10月
  • 中高音急墜型成人聴覚障害者1例への補聴器装用指導の経緯-デジタル補聴器の装用とカウンセリングの実践効果について               
    黒田生子; 林真子; 古垣史朗; 瀧本勲
    第49回日本聴覚医学会総会・学術講演会, 2004年09月
  • 先天聾児1例の人工内耳装用効果の質的検討 その2               
    黒田生子; 別府玲子; 滝本勲
    第48回日本音声言語医学会総会・学術講演会, 2003年10月
  • 中途失聴成人の音声コミュニケーションの質的検討 その2-サウンドケープ概念の視点から               
    黒田生子; 別府玲子; 服部琢 瀧本勲
    第48回日本聴覚医学会総会・学術講演会, 2003年09月
  • 先天聾児1例の人工内耳装用効果と指導上配慮を要した諸点               
    黒田生子; 別府玲子; 瀧本勲
    第47回日本音声言語医学会総会・学術講演会, 2002年10月
  • 中途失聴成人の音声コミュニケーションと情動の伝播における人工内耳装用効果の質的検討               
    黒田生子; 別府玲子; 服部琢; 瀧本勲
    第47回日本聴覚医学会総会・学術講演会, 2002年09月
  • 障害認識に困難を有する幼年期難聴発症成人1例の人工内耳装用と指導上の問題点               
    黒田生子; 別府玲子; 瀧本勲
    第46回日本音声言語医学会総会・学術講演会, 2001年11月
  • 両親聾・視覚障害二重障害・脳梁形成不全児1例の乳幼児期言語発達               
    黒田生子; 今村清志; 伊藤泉; 瀧本勲
    第45回日本音声言語医学会総会・学術講演会, 2000年11月
  • 緩徐進行性高度聴覚障害児1例の4~6歳台の言語発達               
    黒田生子; 瀧本勲; 都筑澄夫
    第44回日本音声言語医学会総会・学術講演会, 1999年11月
  • 初期母子コミュニケーションに困難を呈した両親聾・高度難聴の一例               
    黒田生子; 今村清志; 伊藤泉
    第43回日本音声言語医学会総会・学術講演会, 1998年11月
  • 伝音性難聴児1例の0~1歳代の言語発達経過               
    黒田生子; 今村清志; 伊藤泉
    第42回日本音声言語医学会総会・学術講演会, 1997年11月
  • 成人吃音患者1例に対するメンタルリハーサル法の効果               
    黒田生子; 都筑澄夫
    第41回日本音声言語医学会総会・学術講演会, 1996年11月

所属学協会

  • 日本言語聴覚士協会               
  • 日本臨床発達心理士会               
  • ろう教育科学会               
  • 日本特殊教育学会               
  • 日本質的心理学会               
  • 日本発達心理学会               
  • 日本聴覚医学会               
  • 日本音声言語医学会               

共同研究・競争的資金等の研究課題

■大学教育・資格等情報

主な担当授業科目名

  • 聴覚障害Ⅱ

資格、免許

  • 1999年05月01日
    言語聴覚士
  • 2005年04月01日
    臨床発達心理士