松浦 正一
| 健康メディカル学部 心理学科 | 教授 |
| 情報科学研究科 情報科学専攻 | 教授 |
Last Updated :2025/10/07
■研究者基本情報
■経歴
学歴
■研究活動情報
MISC
- 大学生における犯罪不安と犯罪に対するリスク認知、性別の関係について
小澤 こはる; 松浦 正一
聖マリアンナ医学研究誌, 2025年03月, [査読有り] - 大学生版犯罪不安尺度の作成の試み
小澤 こはる; 松浦 正一
聖マリアンナ医学研究誌 = Journal of St. Marianna Medical Institute, 2024年
川崎 : 聖マリアンナ会聖マリアンナ医学研究所 - 学校危機においてチーム学校が機能するための課題 : 標準的な支援内容と教育職、心理職、福祉職の役割の明確化に焦点をあてて
松浦 正一
聖マリアンナ医学研究誌 = Journal of St. Marianna Medical Institute, 2020年
川崎 : 聖マリアンナ会聖マリアンナ医学研究所 - 学校危機における安全教育の促進のための研修プログラムの開発 : チーム学校(指導主事、スクールカウンセラー、スクールソーシャルワーカー)による緊急支援に焦点をあてて—Development of training programs to promote safety education in emergency assistance : Focusing on emergency support at school crisis provided by teacher's consultants, school counselors, and school social workers
松浦 正一; 石隈 利紀
安全教育学研究 = The Japanese journal of safety education / 日本安全教育学会 編, 2019年12月
東京 : 日本安全教育学会 - 学校における日常的な危機への対応 : 子どものレジリエンスやPTGを促進するために
松浦 正一
聖マリアンナ医学研究誌 = Journal of St. Marianna Medical Institute, 2019年
川崎 : 聖マリアンナ会聖マリアンナ医学研究所 - 子どもの危機に対する心のケア : 予防的な心のケアも視野に入れた危機支援
松浦 正一
聖マリアンナ医学研究誌 = Journal of St. Marianna Medical Institute, 2019年
川崎 : 聖マリアンナ会聖マリアンナ医学研究所 - 特別講演要旨 学校危機と子どもの成長 : 子どもの危機に寄り添う大人の大切さ—Special Lecture (synopsis) : School crisis and children's growth : The importance of adults on the side of children's crisis—第14回学術集会報告
松浦 正一
学校健康相談研究 = Studies in school health counseling, 2018年12月
横須賀 : 日本学校健康相談学会 - 自殺事案に対する学校緊急支援において直面する課題 ─遺族の心情把握とその理解─—Challenges faced in school emergency support teams managing student suicide cases ─ Understanding the feelings of the bereaved family
藤森, 和美; 澤地, 都志子; 土岐, 祥子; 松浦, 正一
学校危機とメンタルケア, 2018年03月31日
type:Article
学校が遭遇する生徒の死亡事案に対する外部からの緊急支援チームの活動は、学校の機能回復に至るまで多くの課題を解決しなければならない。特にその死が生徒の自殺によるものであった場合は、その原因や状況によって対応は他の事案にも増し、繊細で慎重な対応が求められる。当該学校への緊急支援チームは遺族の心情把握と理解を基本とし、学校長や教員らにケアプランを提供していかなければならない。本論は、生徒が自殺した架空事例を提供し、遺族の深い悲嘆や複雑な心情を理解するために支援チームが、具体的にどのようなサポートするかを示した。管理職や担任の遺族対応、さらに教職員への心理教育、他の生徒への心理的ケアのあり方を示した。具体的に起こりうることを幅広く想定し、緊急支援の方法が多岐に渡り柔軟さが増すことに重点を置き、緊急支援チームのメンバー育成のためにも知識と経験の継承をすることの重要性を指摘した。
The external emergency support team, which manages student deaths in schools, involves the team members' overcoming many challenges to ensure that the school community regains its normal function. In the case of student suicide, sensitive and prudent care is required more than in other cases, depending on the cause and circumstances of the suicide. The emergency support team tending to the school must understand the feelings of the bereaved family, and provide a care plan to the school principal and faculties. Using a hypothetical case study of student suicide, this article examines the kind of support the emergency support team provides for the school to understand the deep grief and complex emotions of the bereaved. Specifically, the article discusses the following points: the ways in which the school management and teachers should deal with the bereaved, the approaches used by the emergency support team in the psycho-education programs, and the methods involved in caring for other students following peer suicide. It also discusses the methodologies of the emergency support team that is required to be flexible assuming a wide range of different circumstances occurring usually in real life cases. Finally, the article discusses the importance of sharing knowledge and experience to develop the skills of emergency support team members., 大阪教育大学学校危機メンタルサポートセンター - 学校危機における緊急支援に関する文献研究 : 災害による学校危機に関する文献からみえてくる緊急支援のありかた
松浦 正一; 石隈 利紀
聖マリアンナ医学研究誌 = Journal of St. Marianna Medical Institute, 2018年
川崎 : 聖マリアンナ会聖マリアンナ医学研究所 - 学校危機における緊急支援に関する文献分類の研究 : 緊急支援に関わる文献の分類とそこからの課題
松浦 正一
聖マリアンナ医学研究誌 = Journal of St. Marianna Medical Institute, 2018年
川崎 : 聖マリアンナ会聖マリアンナ医学研究所 - 学校危機における緊急支援で行われる支援内容に関する文献研究 : 文献の事例からみた支援内容と予防開発的な心理教育の意味づけ
松浦, 正一; 石隈, 利紀
武蔵野大学心理臨床センター紀要, 2017年12月
application/pdf, 武蔵野大学心理臨床センター紀要編集委員会 - きょうだい間における精神的暴力の被害経験とトラウマの関連に関する研究—Association of emotional sibling abuse and traumatic syndrome
藤森, 和美; 篠崎, なつ美; 漆山, まみ; 土岐, 祥子; 松浦, 正一
学校危機とメンタルケア, 2017年03月31日, [査読有り]
type:Article
夫婦間や親子間の暴力と同様にきょうだい間暴力は顕在化しにくい。中でも精神的暴力に分類される言葉における暴力の存在についての研究は極めて乏しい。本研究の目的は、大学生を対象にきょうだい間における精神的暴力の被害経験に関する質問紙調査を行うことであった。その結果、精神的暴力の被害率は69.8%であり、そのうち半数以上の者が身体的暴力の被害経験もあった。また、精神的暴力の被害経験がある者の方が経験のない者よりも、現在の精神的健康度が低いことが示された。さらに、精神的暴力の経験頻度が高い人ほどトラウマ症状が高いことが示唆された。今後は更に顕在化しない性的なハラスメントや暴力の被害に関しても調査する必要がある。
Sibling abuse is difficult to notice like spousal violence and violence between parents and children. In particular, there are few studies of sibling emotional abuse such as verbal abuse. We conducted the Survey of Victimization to analyze emotional sibling abuse among college students. The results revealed that 69.8% of the participants experienced emotional abuse from siblings. Furthermore, it revealed that more than half of the participants who experienced emotional abuse from siblings experienced physical abuse from them. We noted that the mental health level of the abused groups is lower than that of non-abused groups. Further, we noted that the more severe the traumatic syndrome, the higher the frequency of abuse episodes. Further research concerning sexual harassment and abuse among siblings needs to be conducted., 大阪教育大学学校危機メンタルサポートセンター - 日本のサクセスフルエイジング(男性版)男性向け健康講座の報告から
松浦 正一; 小保方 稔子
聖マリアンナ医学研究誌 = Journal of St. Marianna Medical Institute, 2017年
川崎 : 聖マリアンナ会聖マリアンナ医学研究所 - DV被害に曝される子どもへの対応 : 教育現場における対応の状況調査—Dealing with children exposed to domestic violence : From the perspective of School teachers
土岐 祥子; 松浦 正一; 清水 真知子; 藤森 和美
安全教育学研究 = The Japanese journal of safety education / 日本安全教育学会 編, 2016年10月, [査読有り]
東京 : 日本安全教育学会 - 学校緊急支援における「心理教育」のあり方 -校内死亡事故の架空事例を通して-—How Psychological Education Should Be At School Emergency Support -Through Hypothetical Case of Fatal Accicent at School-
藤森, 和美; 澤地, 都志子; 土岐, 祥子; 松浦, 正一
学校危機とメンタルケア, 2015年03月31日
type:Article
緊急支援チームの役割の中で、心理教育の占める意味は重要である。学校では、個別ケアが求められがちだが、実際には教員や保護者が生徒を観察し、対応することでほとんどの場合は生徒の心身は落ち着く。緊急支援チームは教員や保護者と信頼関係を築き、危機から発生する事を予測し、その対応をわかりやすく説明することが重要である。その上で、大人としての役割を取り戻し、危機への対処モデルを生徒に示すことができるように促進する。本研究は、校内における生徒の死亡事故の架空事例を通して、緊急支援チームが提供する心理教育の構成を具体的に示し、チームが教職員や保護者のために何を提供すべきかを示した。
In the role of Emergency Support Team, a psychological education accounts for an important meaning. At school, individual care of students are tended to be demanded for Emergency Support Team. However, in fact, observations and treatments of students by teachers and parents make them settle down physically and mentally at most cases. It is important for Emergency Support Team to build trusted relationship with teachers and parents and then to explain clearly how to deal with matters anticipated to be occurred in the emergency case. Then, they facilitate teachers and parents to regain the role of adults and to show student a role model to deal with the crisis. The Information to be provided by Emergency Support Team should be specific and clear. This article is to show what Emergency Support Team should present to teachers and parents through presenting a specific structure of psychological education provided by Emergency Support Team using a hypothetical case of student's fatal accident at school., 大阪教育大学学校危機メンタルサポートセンター - ビリーフに関する研究展望と今後の課題
渡辺 和弥; 松浦 正一
聖マリアンナ医学研究誌 = Journal of St. Marianna Medical Institute, 2015年
川崎 : 聖マリアンナ会聖マリアンナ医学研究所 - 心理臨床から見た遊びと現代人の心 : 遊びを通して見る子どものこころ
松浦 正一
聖マリアンナ医学研究誌 = Journal of St. Marianna Medical Institute, 2015年
川崎 : 聖マリアンナ会聖マリアンナ医学研究所 - 学校トラウマを子ども時代に体験した保護者たち : 「場」の機能回復を考える—「難しい親」への対応 ; 「難しい親」の中にある問題とその理解
藤森 和美; 松浦 正一
児童心理 = Child study, 2014年04月
資料形態 : テキストデータ プレーンテキスト
コレクション : 国立国会図書館デジタルコレクション > デジタル化資料 > 雑誌, 東京 : 金子書房 - 学校緊急支援チームのメンバー育成 -教育委員会指導主事の役割の重要性-—Training of Emergency Support Team Members for School: Importance of Role of Teachers' Supervisor at Board of Education
藤森, 和美; 土岐, 祥子; 松浦, 正一
学校危機とメンタルケア, 2014年03月31日
type:Article
児童・生徒らが事件・事故の被害にあった場合や、当該校から教育委員会に対して緊急支援チームの派遣要請がなされる。指導主事や心理専門家らで構成された緊急支援チームは、派遣要請から数時間以内に現地に到着し、児童・生徒の心のケアプラン策定や学校の機能回復の手助けをする。この緊急支援チームで、情報収集や学校と心理専門家らのマネジメントを中心に行う重要な役割を担うのは指導主事である。ところが指導主事は、人事の異動が頻回で、その技術を学ぶ時間や継承するシステムが確立できていなかったため、現場では毎年のように混乱が起きている。そこで横浜市教育委員会は、指導主事を対象とした緊急支援に特化した研修を通して、指導主事育成とスクール・カウンセラーなどの心理専門家らとのコラボレーションの構築を始めた。本稿では、この具体的な取り組みと今後の課題について論ずる。
In case of criminal incidents/accidents involving students, a school asks Board of Education for sending Emergency Support Team. Emergency Support Team, comprised of teachers' supervisors and psychologists, arrives at the school within several hours after the request and supports the school management preparing psychological care plan of students as well as recovering the school fumction. Within Emergency Support Team, teachers' supervisors are taking the important role to collect information as well as to manage school faculties and psychologists. However, the turnover of teachers' supervisors is relatively high and it is difficult to spare enough time to build up the knowledge of emergency support or to succeed such expertise. As such, there are some confusion observed at emergency scene. In response to this point, Board of Education at Yokohama City started to train teachers' supervisors and to build up the system to collaborate with psychologists such as school counselors through implementing the training program on emergency support for teachers' supervisors. In this article, the details of this specific effort of Yokohama City and the potential issues were discussed., 大阪教育大学学校危機メンタルサポートセンター - 仮想的有能感の観点に基づくいじめ対応 : 加害者支援のための一考察
庄司 智大; 松浦 正一
聖マリアンナ医学研究誌 = Journal of St. Marianna Medical Institute, 2014年
川崎 : 聖マリアンナ会聖マリアンナ医学研究所 - 軽度精神遅滞者に対しての支援方法の考察
赤松 俊太; 松浦 正一
聖マリアンナ医学研究誌 = Journal of St. Marianna Medical Institute, 2014年
川崎 : 聖マリアンナ会聖マリアンナ医学研究所 - 学校臨床活動における失敗要因の検討 : 困難事例による要因分析からの一考察
松浦 正一
聖マリアンナ医学研究誌 = Journal of St. Marianna Medical Institute, 2014年
川崎 : 聖マリアンナ会聖マリアンナ医学研究所 - 学校危機における心理教育の実際 : 危機介入時のファースト・エイド・スキル(First Aid Skills)について
松浦 正一
聖マリアンナ医学研究誌 = Journal of St. Marianna Medical Institute, 2013年
川崎 : 聖マリアンナ会聖マリアンナ医学研究所 - 性暴力被害にあった子どもとその保護者への心理教育と支援 : 加害者と同性の支援者が支援を行う場合の可能性と限界について
松浦 正一
聖マリアンナ医学研究誌 = Journal of St. Marianna Medical Institute, 2013年
川崎 : 聖マリアンナ会聖マリアンナ医学研究所 - 大学生が学外で体験的にカウンセリングを受ける実習の試み—A Study of Clinical Psychology Training that College Students Attend the Expert Counseling as a Trial outside the Campus
鈴木, 信子; 松浦, 正一; 金築, 優
帝京平成大学紀要, 2012年03月
The Clinical Psychology Training Course, which is a unique course offered at Teikyo Heisei University's Department of Clinical Psychology of the Faculty of Health and Medical Science was first taught in 2005. The course has since been offered with changes to improve its content. Its highlight is the “trial counseling" where students receive a total of eight counseling sessions by an appointed counselor who is an off-campus clinical psychologist. The opinions of the students on the course as a whole revealed that many felt that despite occasional difficulties dealing with a program that encourages communication, they grew from the experience. The results of the questionnaire filled out by the students and appointed counselors regarding the “trial counseling" showed that the students applied themselves diligently to the course and that the counselor was satisfied with the outcome. The Clinical Psychology Training Course was therefore regarded as having a positive effect on the psychological growth of students., 帝京平成大学 - 大規模災害における学校の役割と教員の支援機能 : 東日本大震災の被災体験をとおしての一考察
松浦 正一
聖マリアンナ医学研究誌 = Journal of St. Marianna Medical Institute, 2012年
川崎 : 聖マリアンナ会聖マリアンナ医学研究所 - 学校危機における子どもの急性ストレス反応への理解 : 学校危機におけるファースト・エイド・スキル(First Aid Skills)という視点
松浦 正一
聖マリアンナ医学研究誌 = Journal of St. Marianna Medical Institute, 2012年
川崎 : 聖マリアンナ会聖マリアンナ医学研究所 - 更年期女性に影響を及ぼす心理・社会的要因についての文献研究
二宮 千代子; 松浦 正一
聖マリアンナ医学研究誌 = Journal of St. Marianna Medical Institute, 2011年
川崎 : 聖マリアンナ会聖マリアンナ医学研究所 - 「キレる」現象と家庭要因との関連について
東 美佳子; 松浦 正一
聖マリアンナ医学研究誌 = Journal of St. Marianna Medical Institute, 2011年
川崎 : 聖マリアンナ会聖マリアンナ医学研究所 - 学校危機への緊急支援における初期対応の重要性--教職員と心理職の協働(collaboration)と指導主事のつなぎについての一考察
松浦 正一
聖マリアンナ医学研究誌 = Journal of St. Marianna Medical Institute, 2011年
川崎 : 聖マリアンナ会聖マリアンナ医学研究所 - 学校現場におけるアセスメントの実際問題--質の高い心理臨床活動を目指して
松浦 正一
聖マリアンナ医学研究誌 = Journal of St. Marianna Medical Institute, 2010年
川崎 : 聖マリアンナ会聖マリアンナ医学研究所 - 適応指導教室における不登校の子どもへの援助--効果および機能研究からの実践上の提言
松浦 正一
聖マリアンナ医学研究誌 = Journal of St. Marianna Medical Institute, 2008年
川崎 : 聖マリアンナ会聖マリアンナ医学研究所 - 聴覚障害者への心理臨床的課題--臨床心理研究の新しい課題について
松浦 正一; 山下 由紀子
聖マリアンナ医学研究誌 = Journal of St. Marianna Medical Institute, 2007年
川崎 : 聖マリアンナ会聖マリアンナ医学研究所 - 適応指導教室における不登校の子どもへの援助--適応指導教室の展望と求められるもの
松浦 正一
聖マリアンナ医学研究誌 = Journal of St. Marianna Medical Institute, 2007年
川崎 : 聖マリアンナ会聖マリアンナ医学研究所 - 大学生のCloninger理論におけるパーソナリティ特徴と精神健康度について--TCI125項目短縮版の基礎データ研究を通して
大和田 喜美; 朴 順禮; 松浦 正一
武蔵野大学心理臨床センター紀要, 2006年
西東京 : 武蔵野大学心理臨床センター紀要編集委員会 - 大学生におけるTCI125項目短縮版の基礎的データ
大和田 喜美; 朴 順禮; 松浦 正一
聖マリアンナ医学研究誌 = Journal of St. Marianna Medical Institute, 2006年
川崎 : 聖マリアンナ会聖マリアンナ医学研究所 - 前思春期における信頼感を高める要因の検討--父母および友人との関係性から
矢作 博美; 松浦 正一; 藤森 和美
聖マリアンナ医学研究誌 = Journal of St. Marianna Medical Institute, 2006年
川崎 : 聖マリアンナ会聖マリアンナ医学研究所 - ストレス・マネージメントに関する実践的効果研究
松浦 正一; 山下 由紀子
聖マリアンナ医学研究誌 = Journal of St. Marianna Medical Institute, 2006年
川崎 : 聖マリアンナ会聖マリアンナ医学研究所 - 消防局職員における精神健康度とTCI—消防局職員のメンタルヘルス研究報告
朴 順禮; 大和田 喜美; 松浦 正一
聖マリアンナ医学研究誌 = Journal of St. Marianna Medical Institute, 2005年
川崎 : 聖マリアンナ会聖マリアンナ医学研究所 - 子どもの不適応行動をめぐる二つの視点--教育現場における子どもへのアプローチにおける一考察
松浦 正一
聖マリアンナ医学研究誌 = Journal of St. Marianna Medical Institute, 2004年
川崎 : 聖マリアンナ会聖マリアンナ医学研究所 - 現場実践 スクールカウンセラーの実践報告--学校教員とのコラボレーションを目指して
松浦 正一
聖マリアンナ医学研究誌 = Journal of St. Marianna Medical Institute, 2003年
川崎 : 聖マリアンナ会聖マリアンナ医学研究所 - 不登校児への援助活動と治療構造についての一考察--訪問面接による援助活動をとおして
松浦 正一
聖マリアンナ医学研究誌 = Journal of St. Marianna Medical Institute, 2002年
川崎 : 聖マリアンナ会聖マリアンナ医学研究所 - 適応指導教室の機能と課題
松浦 正一
聖マリアンナ医学研究誌 = Journal of St. Marianna Medical Institute, 2001年
川崎 : 聖マリアンナ会聖マリアンナ医学研究所 - 不登校の分類に関する文献研究
松浦 正一
聖マリアンナ医学研究誌 = Journal of St. Marianna Medical Institute, 2001年
川崎 : 聖マリアンナ会聖マリアンナ医学研究所