久野 晶子

帝京平成大学臨床心理センター准教授
Last Updated :2025/11/21

■研究者基本情報

学位

  • 教育学修士, 京都大学, 1995年03月

研究キーワード

  • スーパーヴィジョン
  • メンタライゼーション

■経歴

経歴

  • 2022年11月 - 現在
    帝京平成大学, 池袋キャンパス学生相談室, スーパーヴァイザー
  • 2012年04月 - 現在
    帝京平成大学, 臨床心理センター, 准教授, 主任

学歴

  • 1995年04月 - 1998年03月, 京都大学大学院, 教育学研究科, 臨床教育学専攻博士後期課程
  • 1992年04月 - 1995年03月, 京都大学大学院, 教育学研究科, 臨床教育学専攻博士前期課程
  • 1988年04月 - 1992年03月, 京都大学, 教育学部, 教育心理学科

■研究活動情報

論文

  • 大学院心理職養成課程における箱庭療法実習の意義 ーメンタライゼーション能力を育むという観点からー               
    久野晶子; 米田申
    日本箱庭療法学会第36回大会発表論文集, 2023年05月
    筆頭著者
  • 臨床心理士・公認心理師養成大学院における学内実習指導に関する検討(2)ー初学者の成長プロセスと成長を促す実習指導のあり方についての考察ー               
    米田申; 久野晶子
    日本心理臨床学会第41回大会発表論文集, 2022年04月
    ラスト(シニア)オーサー
  • 臨床心理士・公認心理師養成大学院における学内実習指導に関する検討(1)ーメンタライゼーション能力が初学者の成長プロセスに与える影響ー               
    久野晶子; 米田申
    日本心理臨床学会第41回大会発表論文集, 2022年04月
    筆頭著者

MISC

  • 臨床心理センター 2023年度活動報告               
    久野 晶子
    帝京平成大学臨床心理センター紀要論文集, 2025年03月
  • 2023年度 帝京平成大学学生相談室活動報告               
    奥井 智一朗; 久野 晶子; 平山 浩輔; 管 心
    帝京平成大学紀要, 2025年03月
  • 2022年度 帝京平成大学学生相談室(池袋キャンパス・中野キャンパス)活動報告—2022 Teikyo Heisei University Student Counseling Room (Ikebukuro and Nakano campuses) Activity report
    久野, 晶子; 奥井, 智一朗; 管, 心
    帝京平成大学紀要, 2024年03月
    The Corona crisis that began in 2020 became a pronounced mental health crisis for students worldwide. In response to the growing need for student counseling at Teikyo Heisei University, the Student Counseling Office was established under the University Health Administration Organization in November 2022, and a system to provide student counseling as an organization was put in place. The unique feature of this system is that the Student Support Team, Health Office, Student Counseling Office, and school physician work together to support students, sharing information with faculty members of the undergraduate departments as necessary. This report describes the process of organizational development, the features of the management system, and the results of counseling activities in FY2022, and discusses the current status and future issues of the university's student counseling system. Both the number of intakes and the total number of interviews in 2022 increased significantly compared to the previous year, and it is thought that the opening of the Student Counseling Room at the Nakano Campus made it easier for students to use the counseling services. Furthermore, in the "Survey of Academic Behavior and Outcomes" conducted in 2022, 7.5% of students answered that they had "a lot" of anxiety and worries about their mental health, suggesting that a significant number of students have the potential to use student counseling services. However, the number of student counseling counselors at the university is only about a quarter of the number recommended in the guidelines for student counseling agencies by the Japan Student Counseling Association, suggesting the need for continued efforts to make effective use of resources to support students., 帝京平成大学
  • 大学院心理専門職養成課程における心理臨床スーパーヴィジョン-共通目標としてのメンタライジング能力の向上という観点から-—Psychological Clinical Supervision in the Graduate Program for Psychological Professionals Training Course- From the Perspective of Improving Mentalizing Ability as a Common Goal -
    久野, 晶子
    帝京平成大学紀要, 2022年03月
    I gave an overview of psychological clinical supervision conducted in graduate schools at the stage of training beginning psychological professionals, and proposed "improvement of mentalizing ability (the ability to explore the mind using the mind)" as a common teaching goal that can be widely applied regardless of school or field. I introduced Mentalization-Based Treatment, a therapeutic technique that focuses on fostering mentalizing ability, and stated that it is a safe educational method for students because it has a methodology similar to coaching and has a strong psycho-educational component. Next, I summarized the practical reports of Mentalization-Based Treatment in terms of how the improvement of mentalizing ability can be realized. In addition, I showed that mentalizing is essential for postgraduate education. In addition, I discussed the importance of consensus building among instructors on how to ensure a secure and safe relationship in an educational guidance setting that is evaluated as a challenge when aiming to improve mentalizing ability in graduate education., 帝京平成大学
  • 女性の自我発達モデルについての理論的検討--アイデンティティ研究と分析心理学
    久野 晶子
    国際交流研究 : 国際交流学部紀要 / フェリス女学院大学国際交流学部紀要委員会 編, 2004年03月
    フェリス女学院大学
  • 摂食障害と人格形成 : 発達的視点による捉え直しの試み
    久野, 晶子
    京都大学教育学部紀要, 1998年03月31日
    京都大学教育学部
  • Gender Identityの初期形成についての理論的検討 : 臨床的見地から
    久野, 晶子
    京都大学教育学部紀要, 1997年03月31日
    京都大学教育学部
  • 発達 11-PB4 自己意識の成立がgender identity形成過程に与える影響
    久野 晶子
    日本教育心理学会総会発表論文集, 1996年
    一般社団法人 日本教育心理学会

書籍等出版物

講演・口頭発表等

  • 附属心理相談施設における臨床指導の工夫と課題ー専門職大学院の特徴を生かした取り組み               
    久野晶子
    日本臨床心理士養成大学院協議会 第23回年次大会, 2025年09月15日, [招待有り]
  • 臨床心理士/公認心理師養成における 臨床心理専門分野専門職大学院の存在意義               
    企画者; 馬場洋介; 司 会 者; 馬場洋介; 話題提供者; 大堀彰子; 小澤永治; 久野晶子; 中原睦美; 森陽二郎; 指定討論者; 元永拓郎
    日本心理臨床学会第43回大会, 2024年09月28日
  • 心理専門職養成大学院教育におけるメンタライゼーション概念の有用性               
    久野晶子
    日本メンタライゼーション研究会第三回学術集会, 2023年12月02日

所属学協会

  • 2022年06月 - 現在
    日本メンタライゼーション研究会               
  • 2012年04月 - 現在
    日本箱庭療法学会               
  • 1995年10月 - 現在
    日本発達心理学会               
  • 1992年07月 - 現在
    日本教育心理学会               
  • 1992年07月 - 現在
    日本心理臨床学会               

■大学教育・資格等情報

資格、免許

  • 1997年04月01日
    臨床心理士
  • 2019年02月01日
    公認心理師