石井 友光

健康医療スポーツ学部 医療スポーツ学科 トレーナー・スポーツコース准教授
健康医療スポーツ学部 医療スポーツ学科 アスリートコース准教授
Last Updated :2025/10/07

■研究者基本情報

学位

  • 児童学修士, 聖徳大学大学院児童学研究科

研究キーワード

  • 運動形態
  • 発育発達
  • 子ども

研究分野

  • 人文・社会, 教科教育学、初等中等教育学
  • ライフサイエンス, 体育、身体教育学

■経歴

学歴

  • 仙台大学, 体育学部, 体育学科
  • 聖徳大学大学院博士前期課程, 児童学研究科, 児童教育学

■研究活動情報

論文

  • 「高齢者が地域で元気に暮らしていくために~介護予防教室の参加継続意欲を参加者の声から探る~」               
    米川京子; 園川緑; 石井友光
    社会事業研究, 2012年
  • 「帝京平成大学保育専攻における体系的学習実践の試み~保育実習事前学習・事後学習を中心事例として~」               
    堀川奈津江; 中嶌洋; 園川緑; 桑原巌; 伊藤雅子; 佐藤万佐子; 石井友光; 今井正江; 恵晋一; 神山正弘
    帝京平成大学紀要, 2012年
  • 「実践型保育授業サイクル構築の試み~本学保育専攻の特色ある講座を中心に~」               
    石井友光; 園川緑; 桑原巌; 伊藤雅子; 佐藤万佐子; 中嶌洋; 堀川奈津江; 今井正江; 恵晋一; 神山正弘
    帝京平成大学紀要, 2012年
  • 「保育者の介入行動が幼児の運動意識及び活動量に及ぼす影響~幼児の運動に対する意識調査との関係~」
    石井友光; 古谷優
    帝京平成大学紀要, 2011年
    The purpose of this study is to obtain indications of interrelations between infants' activities and consciousness of exercises. The subjects were 30 five-year-old infants (15 males and 15 females) in Sakura class in a private kindergarten referred to as kindergarten F in Tochigi prefecture in Japan. As an activity measure, a pedometer was put on the waist of each infant and 30 minutes of activities corresponding to predetermined themes were observed for two days. As a consciousness measure, a questionnaire survey designed for infants, namely, "How-much survey< composed of six items of infants' consciousness of exercises was prepared and performed. As a result of the multiple linear regression analysis, the following correlations between consciousness appeared (P<0.05): As "a played-with-teachers feeling< grows, "a liking feeling< and "a played-with-friends feeling< also grows. As "a liking feeling< grows, "an enjoyed feeling< also grows. As "a played-with-friends feeling< grows, "an enjoyed feeling< also grows. As "an enjoyed feeling< grows, "a played feeling< grows. As "a played feeling< grows, "the number of steps (activities)< increases.
  • 「保育者養成課程における子育て支援事業を通した学生の意識変容」               
    荒木満紀; 園川緑; 伊藤雅子; 今井正江; 石井友光
    帝京平成大学紀要, 2011年
  • 「幼児の動作理解に関する言語知識から探る活動量及び知覚認識との相互関係」
    石井友光
    発育発達研究 日本発育発達学会編, 2010年, [査読有り]
    This study was designed to clear the correlation of language knowledge, amount of activities and perceptive recognition relating to understanding of bodily movement in infancy, and obtain suggestion about "exercise guiding method" in order for infants to enjoy obtaining bodily movement voluntarily. We targeted about 108 infants of four and five years old who were members of two day-care centers in Narashino City, Chiba-pref. For survey content, we performed control-factor analysis of language knowledge, amount of activities, time consciousness, space consciousness and body consciousness relating to understanding of bodily movement in infancy of the target area. As a result, we could obtain strong relation as body consciousness of β0.544 for significant value of subgroup for amount of activities making dependent variable as knowledge of bodily movement and language, and obtain strong relation each other as β0.601 for knowledge of bodily movement and language in the light of dependent variable body consciousness. We could obtain semi-strong relation as β0.295 from four years infants making dependent variable as amount of activities and obtain mutual relation as β0.231 in case knowledge of bodily movement and language was made as dependent variable. We could obtain semi-strong relation as β0.372 for subgroup for amount of activities making dependent variable as time consciousness and obtain strong relation as β0.631 each other in case of subgroup of space consciousness making knowledge of bodily movement and language as dependent variable. From the standpoint of correlation, we had an image that time consciousness, amount of activities and body consciousness were connecting with each other strongly and interacting centering on knowledge of bodily movement and language.
  • 「幼児期の体力向上の基礎を培う人的環境を探るⅡ~インターンシップにおける保育スキルに関する調査研究~」               
    石井友光
    帝京平成大学紀要, 2010年
  • 「幼児期の体力向上の基礎を培う人的環境を探るⅠ~幼児及び保育者養成課程の学生が抱く「運動的遊び」の意識調査~」               
    石井友光
    児童学研究, 2010年, [査読有り]
  • 「Mutual Relationship between Linguistic knowledge of infants and their Action Quantity /Sensation-How Time , Space , Body Consciousness are Related」               
    聖徳大学大学院児童学研究科 石井友光, 2009年, [査読有り]

講演・口頭発表等

  • 「幼児の運動意識及び活動量との相互関係~栃木県内の幼児を事例として~」               
    日本発育発達学会 第8回大会, 2010年
  • 「保育者養成課程における子育て支援事業を通した学生の意識変容に関する研究~アンケート調査を中心として~」               
    日本子ども学会 第7回大会, 2010年
  • 「保育の観点から体力の向上を目指す~プレイリーダーとして動きの翻訳力を育てる運動案内法~」               
    千葉県体育学会 第2回大会, 2010年
  • 「幼児の運動意識が運動能力に及ぼす影響~運動意識と体力テストをもとに~」               
    千葉県体育学会 第2回大会, 2010年
  • 「幼児の動きを翻訳する能力から探る、動作の獲得及び運動能力との相互関係」               
    千葉県体育学会 第2回大会, 2010年
  • 「幼児期における動作理解に関する言語知識、活動量及び知覚認知発達の相互関係」               
    日本発育発達学会第7回大会, 2009年

共同研究・競争的資金等の研究課題

  • フィールドワークによる子どもの運動発達学的分析               

■大学教育・資格等情報

主な担当授業科目名

  • レクリエーション実技Ⅰ

資格、免許

  • 1985年03月01日
    中学校教諭1級普通免許状(保健体育), 宮城県教育委員会
  • 1985年03月01日
    高等学校教諭2級普通免許状(保健体育), 宮城県教育委員会
  • 1994年04月01日
    (財)日本レクリエーション協会公認レクリエーションコーディネーター, 日本レクリエーション協会
  • 1994年05月01日
    (財)日本レクリエーション協会公認余暇開発士, 日本レクリエーション協会
  • 2021年06月01日
    (財)日本レクリエーション協会公認上級レクリエーションインストラクター, 日本レクリエーション協会