Hisayuki Nakamoto
| Faculty of Health and Medical Science,Department of Occupational Therapy | Lecturer |
| Graduate School of Health Sciences,Master's and Doctoral Programs in Occupational Therapy | Lecturer |
Last Updated :2025/10/07
■Researcher basic information
■Career
Member History
■Research activity information
Paper
- Process analysis affecting occupational identity formation of occupational therapists in the area of disability: A Trajectory Equifinality Model (TEM)
Satoshi Takahashi; Hisayuki Nakamoto; Jun Yoshino
The Journal of Japanese Occupational Therapy Association, Oct. 2022, [Reviewed]
This study aims to clarify the process of strengthening occupational therapists’ professional identity. Four occupational therapists who scored high on the Occupational Identity Self-Assessment Scale were interviewed for 60 minutes in a semi-structured interview using a voice recorder. A written verbatim record was obtained, and a Trajectory Equifinality Model (TEM) was performed. Occupational therapists with a high professional identity experienced anxiety and a gap between ideals and reality at the start of their careers, but their interest in occupational therapy and occupation increased during their efforts to respond to the needs of their organizations. Subsequently, the process of enriching their knowledge of the occupation strengthened their professional identity. - 作業療法士の職業的アイデンティティ自己評価尺度における項目特性と構造的妥当性 若手作業療法士を対象にした検討
鈴木 渉; 籔脇 健司; 中本 久之
作業療法, Aug. 2019, [Reviewed] - 回復期リハビリテーション病棟で働く作業療法士の職業的アイデンティティの分析
中本 久之; 大嶋 伸雄
総合リハビリテーション, Jul. 2018 - 高齢者の「その人らしさ」を理解するための要因の探索 国際生活機能分類と人間作業モデルを用いた検討
籔脇 健司; 黒川 華代; 浅尾 章彦; 中本 久之
作業療法おかやま, Mar. 2011
MISC
- 注意・集中度および困難度が異なる作業種目の遂行時における人の生理学的・心理学的変化の違いに関する研究 「写経」「連続加算」「ナンバークロスパズル」のストレスの比較
埜崎 都代子; 畑 春実; 樋口 正勝; 中本 久之; 佐藤 良子
帝京平成大学紀要, Mar. 2018
帝京平成大学 - 臨床実習施設訪問における教員の役割 実習施設訪問記録の分析から
伊藤 剛; 下岡 隆之; 宇佐美 好洋; 佐藤 良子; 中本 久之; 原口 晋一; 池田 浩二
帝京平成大学紀要, Mar. 2017
帝京平成大学 - 【認知行動療法】脳損傷例に対する認知行動療法
Dec. 2014 - 【おしゃれを楽しむことを支える作業療法】装いの支援をする意味,その視点
Nov. 2014
Books and other publications
Lectures, oral presentations, etc.
- 回復期リハビリテーション病棟で働く作業療法士が認識する専門性と障壁 Steps for Coding and Theorizingを用いた質的分析
Sep. 2019 - 回復期リハビリテーション病棟における作業療法実践の分析 2012〜2016年の日本作業療法士協会登録事例より
Sep. 2018 - 入院中に自宅で調理を実施し退院後の役割の再獲得に繋がった事例 実環境での評価から得られたこと
Sep. 2018 - 作業療法臨床実習における現状と課題 2009〜2013年の学会抄録レビュー
Feb. 2017 - 東京都作業療法士会における災害時安否確認予行練習の取り組み
Feb. 2017 - 食事の自立に向けた作業療法支援 作業療法介入プロセスモデルでの振り返りと検証
Feb. 2017 - 作業療法臨床実習における現状と課題 2009~2013年の学会抄録レビュー
2017 - 作業療法士の職業的アイデンティティ自己評価尺度票における構造的妥当性 カテゴリカル確認的因子分析による検討
Sep. 2016 - 養成校における作業療法臨床実習教育の現状と課題 2009〜2013年の学会抄録レビュー
Sep. 2016 - 作業療法臨床実習教育における実習施設と学生の現状と課題 2009〜2013年の学会抄録レビュー
Sep. 2016 - 「車いすレストランマップ」の作成に関する経過報告
Sep. 2016 - 認知作業療法による臨床実践と効果に関する研究 日本の新たな作業療法介入モデルの構築を目指して
Sep. 2016 - 高次脳機能障害患者の"気づき"を促す認知行動療法の応用アプローチ
Jun. 2015 - 効果の見える生活期リハビリテーション評価表(訪問版)の作成 東京都理学療法士協会・東京都作業療法士会・東京都言語聴覚士会の取り組み
Apr. 2015 - わが国の回復期リハビリテーションにおける作業療法の目的と効果 2001〜2010年の作業療法文献より
Jun. 2014 - 「何もせずに過ごしてしまった」という状況から再び作業従事していく過程 くも膜下出血後の女性を通して
Dec. 2013 - 回復期リハビリテーション病棟で働く作業療法士の職業的アイデンティティに影響する要因の分析
Jun. 2013 - 作業療法士の職業的アイデンティティに影響を与える要因の検討
Sep. 2012 - 作業療法部門勉強会「5本柱」の紹介
Jun. 2012 - 回復期リハビリテーション病棟の作業療法士の職業的アイデンティティに関する調査研究
Jun. 2012 - 回復期において遊び・余暇的活動の導入が有効だった3事例の分析 作業活動をきっかけとしたその人らしい生活の再構築
Jun. 2011 - わが国の回復期リハビリテーションにおける作業療法の目的と効果 2001〜2008年の作業療法文献より
Jun. 2010
Research Themes
- Effects of cognitive behavioral therapy based approach to promote behavioral change in rehabilitation patients
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
Tokyo Metropolitan University
01 Apr. 2017 - 31 Mar. 2021
Clinical study on the effects of rehabilitation interventions (mainly Occupational Therapy and secondary Physical Therapy / Speech Therapy) using applied techniques of cognitive-behavioral therapy for rehabilitation patients with cerebrovascular disorders and osteoarthritis. A total of 42 stroke patients were treated with CBT and counseling interventions to clarify the situation. From the comparison results with the 56 CVA control group, a significant difference (p <0.01) from the control group was obtained. From the above results, it is considered that the therapist is required to be more educationally involved than the physical function approach, and the necessity and importance of psychological intervention in rehabilitation is clearly shown.